RECENSIE: El Rego - El Rego

El Rego - El Rego
recensie cijfer 2011-11-20 Afrobeat dj Frank Gossner toerde vanaf 2005 drie jaar lang door Afrika, op zoek naar bands en dj's die zo`n 40 à 50 jaar terug de funk en disco scene in Ghana, Nigeria en Benin vorm gaven. Één van de vele bijzondere artiesten die hij er aantrof was Theophile Do Rego, beter bekend onder de naam El Rego. Dit heeft geresulteerd in onder andere deze compilatie van El Rego's muziek uit de jaren `60 en `70, noem het een greatest hits. Een cd vol met songs van de inmiddels 73-jarige godfather van de Beninese funk. Veel van de exotische ritmes en melodieën, afkomstig van diverse albums, had hij zelf al 30 jaar niet meer gehoord. Stomverbaasd was de nuchterheid zelve dan ook, toen hem werd verteld dat de westerse jeugd anno 2011 -waar Gossner het draait in nachtclubs- gretig op zijn muziek danst.

Op opener en Super Eagles' cover 'Feeling You Got' na, verzorgt Theophile zelf met zijn ongure, doch aangename stemgeluid de vocalen. In een mix van Frans en Afrikaanse talen worden een aantal mooie verhalen verteld, die weliswaar niet noodzakelijk zijn om op te swingen. Bijvoorbeeld bij een soulvol liefdesliedje als 'Dis-Moi Oui'. Maar het in het bijgeleverde boekwerk beschreven verhaal achter 'E Ma Non Tin Me' is een werkelijke toevoeging aan het lied. Dit geldt ook voor het sarcastisch neerslachtige en bluesy 'Vive Le Renouveua', wat Theophile onder dwang schreef als borgsom voor vrijlating uit detentie. De revolutieleiders hadden namelijk verboden na elf uur 's avonds nog te spelen of drinken in de nachtclubs van Benin. El Rego et Set Commandos klinkt hier ook daadwerkelijk als het terneergeslagen bandje, dat verplicht voor een verveelde generaal Mathieu Kérékou zijn stukje opvoert. De revolutie was ook het enige toegestane onderwerp in de muziek, wat er voor zorgde dat er werd gewacht met het uitbrengen van bijvoorbeeld één van de hoogtepunten: 'Hessa'.

El Rego wordt gekarakteriseerd door explosieve, vitale en opwindende liederen. Door drums die steeds net buiten de tel vallen en hilarische grunts waarvan James Brown zijn wenkbrauwen zou doen fronsen. Theophile Do Rego complimenteert Daptone Records en Frank Gossner voor alle research en zo doen wij dat ook. Door deze heerlijke compilatie van groovy songs, zal dit stukje rauwe puurheid aan muziek nog veel mensen verblijden. De kritieken luiden dat het meer om een 'trucje' gaat, dan om een onafhankelijk muzikant. Wat we na deze release in ieder geval kunnen stellen, is dat hij dat trucje wel verdomd goed onder de knie had.
Recensent:Gunnar van Apeldoorn Artiest:El Rego Label:Daptone Records
The Dukes – Victory

The Dukes - Victoryshirt van The Dukes staat een lekkere dikke vette Cock . Een haan,...