RECENSIE: Modeselektor - Monkeytown

Modeselektor – Monkeytown
recensie cijfer 2011-10-29 Na eerst vier jaar lang te hebben gedraaid op illegale underground feesten, gaven knoppendraaiers Gernot Bronsert en Sebastian Szary zichzelf in het jaar 1996 de naam Modeselektor. Nadat ze in 2000 Ellen Allien ontmoetten, sloten ze zich aan bij haar label: Bpitch Control. Twee succesvolle albums volgden. In 2005 Hello Mom! en twee jaar later Happy Birthday!, waar ze hulp kregen van onder andere Thom Yorke, Maxïmo Park en Apparat. Met laatstgenoemde vormden ze in 2009 de groep Moderat, waarmee ze een tournee lang het voorprogramma van Radiohead verzorgden. Voor Monkeytown is Modeselektor voor het eerst met een deadline een studio in gedoken. Resultaat is een album, opgetrokken uit grondstoffen van experimentele techno, electrohouse en hiphop.

Monkeytown trapt af met het prachtig dromerige 'Blue Clouds'. Direct daarop krijgen we gedurende het direct pakkende 'Pretentious Friends' te maken met komische teksten van Modeselektor's opzichtige vriend Busdriver, en wordt er flink in de hiphopsaus gedipt. Op het absolute hoogtepunt 'Shipwreck' is aan de bizarre ritmes te merken dat Thom Yorke is aangeschoven in de Berlijnse studio. Zijn gevoelige en meeslepende stem smaakt heerlijk op een bedje van Modeselektor's breakbeats. We krijgen geen rust, want met 'Evil Twin' worden we de dansvloer op gesmeten. De agressieve en eenvoudige hooks komen hard aan na het kunststukje van de vorige track. Dan zitten de grootste verrassingen er wel op. Miss Platnum zingt mee op het poppy 'Berlin', een ode aan de techno hoofdstad. En tijdens 'Green Light Go' rijst de vraag wat nu eigenlijk de moraal van het verhaal gaat worden. Met 'Humanized' wordt dat niet bepaald duidelijker. De hard-rap van Anti Pop Consortium klinkt als een kortademige Jay-Z op speelse dubhiphop, maar is zeker niet verkeerd. Misschien wat cliché, maar op het tweede hoogtepunt van de cd, de track 'This', heeft Thom Yorke zich er weer mee bemoeid. Om 'War Cry' als uitsmijter te gebruiken lijkt een van de weinige bewuste keuzes, als het de indeling van de tracks betreft.

De heren zijn zonder concept of idee van stijl aan dit album begonnen, en dat is te horen. Monkeytown is compact en divers, maar geen rond geheel. De rode draad is ver te zoeken, maar of deze twee apen zich daar wat van aantrekken?
Recensent:Gunnar van Apeldoorn Artiest:Modeselektor Label:News

Gui Boratto - IIIDe Braziliaanse dj Gui Boratto heeft solo albums uitgebracht in 2007 en...

Miracle Fortress – Was I The Wave