RECENSIE: Áslaug - Áslaug

Aslaug
recensie cijfer 2020-06-06 Áslaug Vigfúsdóttir weet aardig wat aandacht te genereren met haar eerste stappen in de wereld van de popmuziek. Zij werd afgelopen november op de radio uitgeroepen tot 3FM Talent, had een optreden op Noorderslag en nu dan de release van haar EP Áslaug. Uit te spreken als Ausleu, naar de Noorse godin. We hebben echter te maken met een Utrechtse artiest die handig gebruik maakt van haar IJslandse roots. Want dat associeer je toch meteen met uitgesproken creatieve geesten als Björk. Slim gedaan als je grootste wens is om het te gaan maken als muzikant.

Haar EP bevat vier liedjes. Op het eerste nummer ‘If You Will/Hollow’ doen het gebruik van de piano en de overdub op de zang qua sfeer denken aan Enya, die eind jaren ‘80 met ‘Orinoco Flow (Sail Away)’ een grote hit had. ‘Take From Me’ werd afgelopen herfst als eerste single uitgebracht en neigt een beetje naar neo-soul. ‘I’m Sorry’ is meer een ballad. De minimalistische begeleiding bestaat in het eerste deel uit niet meer dan een eenvoudige ritmische sample en synthesizerstrings. Het laat veel ruimte voor haar zangkwaliteiten. De afsluiter ‘In My Head’ ligt heel gemakkelijk in het gehoor. De gedubbelde zang van Áslaug in het refrein sluit nauw aan bij de close harmony van Wilson Phillips in hun megahit ‘Hold On’ uit het voorjaar van 1990. De zusjes Wilson leerden dat van hun vader Brian Wilson, oprichter van The Beach Boys, die het als hun handelsmerk gebruikten.

Omdat het oog ook wat wil, zijn alle nummers voorzien van heel gelikte clips, die bovendien tezamen als short film worden gepresenteerd. Dan staan de nummers achtereenvolgens voor: ‘toen alles nog goed was’, ‘de verwijdering’, ‘de break-up’ en ‘alleen maar wel gelukkig’. Daar gaat zij op de videokanalen zeker mee scoren.

In de media wordt zij vaak als indie singer-songwriter neergezet, maar dat kan je op het verkeerde been zetten. Áslaug maakt prettige popmuziek, die dusdanig toegankelijk is dat het een groot publiek kan aanspreken. De bewuste of onbewuste gelijkenis met hits van rond 1990 sluit goed aan bij wat bon ton is op dit moment. Zij heeft een fijne stem om naar te luisteren, maar het veelvuldig gebruik van overdubs heeft het risico van een gimmick in zich. De teksten over de uitdagingen rondom de eerste serieuze relaties zal vooral voor de doelgroep heel herkenbaar zijn. Conclusie: mooi gemaakte popliedjes, maar verwacht geen creatieve hoogstandjes.
Recensent:Dave Stam Artiest:Áslaug Label:V2 Records
Cover Hamilton Leithauser - The Loves of Your Life

Hamilton Leithauser - The Loves of Your Life Hamilton Leithauser was al bezig met zijn solocarrière terwijl hij nog in...