RECENSIE: We Are The Ocean - Go Now and Live

We Are The Ocean - Go Now And Live
recensie cijfer 2011-04-20 We Are The Ocean is een vijfkoppige band uit Engeland. Ze bestaan al sinds 2007 en hebben in voorprogramma's gestaan van o.a. You Me At Six, The Used, Funeral For A Friend en Lostprophets. In 2008 heeft de band hun gelijknamige EP 'We Are The Ocean' uitgebracht en in januari 2010 kwam hun debuutplaat uit. Nu is het alweer tijd voor de tweede plaat van deze formatie. De CD genaamd Go Now And Live bevat o.a. de single 'What It Feels Like', die in januari is gereleased.

Één ding is zeker: de openingstrack 'Trouble is Temporary, Time Is Tonic' is meteen een knaller. Er wordt gezongen door zowel zanger Dan als gitarist Liam. Het nummer is erg uptempo en heeft een aanstekelijk refrein, maar wat maakt deze band anders dan de rest? We Are The Ocean is niet uniek en is 'één van de' zoveel post/hardcore bands. De band zal ongetwijfeld een meute mensen kunnen vermaken met hun muziek, maar ze weten zich niet te onderscheiden van andere bands in hun genre.

Eerste single 'What It Feels Like' bestaat uit dezelfde gitaarriffs die je in een gemiddeld post/hardcore bandje hoort. Ondanks dat is het toch weer een erg aanstekelijk nummer. De tweestemmige zang wordt verloop van tijd een beetje verveeld. De zang van Dan Brown past meer bij de muziek, dan de zang van Liam Cromby. Als Dan op deze hele plaat de zang voor zijn rekening had genomen, dan had dat een enorm verschil gemaakt. Misschien een tipje voor de derde plaat...

We Are The Ocean heeft ervoor gekozen om geen ballads op de cd te gooien. Het meest rustige nummer op de plaat is 'Now & Then', maar het tempo wordt al gauw opgebouwd als het nummer het einde nadert. Afsluiter van de plaat, 'Before I Die', begint ook rustig, maar schijn bedriegt. Ook dit nummer is niet innoverend, maar de band krijgt het weer voor elkaar dat dit nummer in je hoofd blijft hangen.

Go Now And Live is beter dan het debuut, mede door de iets vlottere songs. Helaas weet de band nog steeds niet te overtuigen met deze plaat. Ze hebben nog niet het niveau bereikt van bands als You Me At Six en Lostprophets. Voor de liefhebbers is dit een zeer aangename plaat, maar voor het brede publiek is het niet erg opwindend.
Recensent:Francis Pronk Artiest:We Are The Ocean Label:Hassle Records
Title Fight – Shed

Title Fight - ShedHet gehoor is een belangrijk onderdeel van het geheugen. Flarden uit een ver...