RECENSIE: Sublime - Look at All the Love We Found: A Tribute to sublime

variousartists-lookatallthelovewefound
recensie cijfer 2005-07-22 Het uit Californië afkomstige Sublime wist punk en invloeden uit ska, reggae en hip hop te vermengen tot een uiterst zomers geheel. Na een eerste optreden in 1988 en een periode van fanatiek spelen verscheen het debuut album 40 Oz. To Freedom in 1992 bij het door Sublime zanger Bradley Nowell en manager Miguel opgerichte label Skunk Records. Het album, dat voor minder dan 1000 dollar werd opgenomen, werd uiteindelijk een best-seller en twee jaar later opgevolgd door het album .
In 1996, vlak voor het uitkomen van het derde, self-titled album, overleed Sublime zanger Bradley Nowell aan een overdosis heroïne. De band viel uit elkaar. De overgebleven bandleden, Eric Wilson en Bud Gaugh vormden met een aantal anderen de band Long Beach Dub Allstars, waarvan uiteindelijk twee albums verschenen. Ook verschenen er postuum nog een aantal Sublime-albums, waaronder Second Hand Smoke en Sublime Acoustic: Bradley Nowell & Friends.

Dat Sublime invloed heeft gehad op een breed scala aan artiesten blijkt alleen al uit hoe vaak deze band gecoverd is. Op het album Look At All The Love We Found: a Tribute to Sublime zijn vertolkingen van Sublime-nummers te horen, gespeeld door verschillende artiesten die veelal vrienden waren van de band. Bands waarmee Sublime in het verleden ook heeft opgetreden en een aantal andere bands van Skunk Records. Als voorproefje op de release van dit album waren de afgelopen maanden steeds afwisselend een aantal nummers te beluisteren op de website www.myspace.com/sublimetribute, waar ook nu nog een paar nummers van de CD te vinden zijn.

Het eerste nummer is een door Jack Johnson gespeelde acoustische uitvoering van de nummers Badfish en Boss DJ. Michael Franti & Spearhead laten samen met Gift of Gab van Blackalicious horen dat zij het nummer What I Got toch weer anders kunnen laten klinken dan de verschillende versies die Sublime al van dit nummer opnam.
Niet alle nummers op dit album zijn zeer recentelijk opgenomen. Zo is er een door No Doubt gespeelde live-uitvoering van het nummer D.J.s te horen, gespeeld in 1997 en opgedragen aan Bradley Nowell. Erg leuk is de surfpunk uitvoering van Paddle Out door The Ziggens, een van de bands die eens verscheen op Skunk Records. Big Salty Tears, een van de nummers van deze band, kreeg bekendheid doordat het verscheen op Sublime Acoustic. Ozomatli speelt het nummer April 29th, 1992 (Miami) in hun opzwepende mix van Latin en hiphop.

Andere artiesten die op het album staan zijn onder andere Fishbone met een ruige uitvoering van Date Rape, G. Love met Greatest Hits en Pennywise met Same In The End. Alleen op de Europese versie van het album zijn nog twee bonustracks opgenomen: New Realization gespeeld door female pop-punk band The Applicators en een live uitvoering van Ball and Chain door The Vandals. Bij elkaar is het een lekker zomers album geworden, met een grote diversiteit aan artiesten. Extra leuk, Sublime was een veelzijdige band, die een gevarieerd publiek aansprak en nog steeds aanspreekt.
Recensent:Ike Breed Artiest:Sublime Label:Kung Fu Records
clayborn-kissme

Clayborn - Kiss MeOngeveer een jaar geleden kreeg ik de vorige EP van Clayborn, _Release . Met...