RECENSIE: The Pipettes - Earth Vs.

The Pipettes - Earth Vs The Pipettes
recensie cijfer 2010-09-09 Er is bij The Pipettes de afgelopen jaren flink gesleuteld aan de formatie. Zo hebben er enkele bandleden de band verlaten en is er nu nog een duo over. Earth vs The Pipettes is het tweede album van de Engelse popgroep, maar eigenlijk kun je het beschouwen als een gloednieuw product. Dit is niet meer te vergelijken met het vorige album, omdat de zang niet meer wordt gedaan door Rose Elinor Dougall.

Opener en tevens single 'Call Me' heeft een hoog Abba gehalte met een aanstekelijk werking. Op zich een leuke openingstrack en je kan het refrein al naar één keer meezingen. Bij het daaropvolgende nummer 'Ain't No Talking' wordt je weer overweldigt door blijheid en vrolijke bliepjes. 'Need a Little Time' zou zo een jaren '90 hit geweest kunnen zijn, die in het rijtje past bij o.a. de groep Culture Beat. Met de nadruk op jaren '90 hit. In het begin lijkt het net of 'Mr. Vain' wordt ingestart. Tieners zullen dit ongetwijfeld erg leuk vinden, maar daar blijft het ook bij. Bij 'I Always Planned to Stay' is de vergelijking met de band Blondie erg toepasselijk. Ze zijn duidelijk teruggegaan in de tijd bij het maken van dit album. De teksten zijn dan ook erg simpel en de eenvoudige melodieën zijn soms een beetje gelikt. De teksten zijn zoetsappig en gaan voornamelijk over de liefde. In 'I Vibe U' wordt herhaaldelijk de zin ”I Think I'm In Love With You” gezongen en alles rijmt perfect, wat nogal vervelend klinkt. De het lijkt net of iemand met een Sinterklaas rijmboekje dit nummer in elkaar heeft geknutseld.

Het nummer 'Our Love Was Saved By Spacemen' - heel verrassend gaat het weer over de liefde - zou zo een eindlied van een musical kunnen zijn. Bij het luisteren van dit nummer verschijnt er een beeld voor ogen van een dansende menigte. Slotnummer 'From Today' wordt ingeleid met een mysterieus intro en de zang doet weer erg denken aan Abba. Het klinkt als een songfestivalnummer, dat nooit zijn populariteit heeft weten te behalen. Frappant einde van de cd Earth vs The Pipettes. De meeste nummers zijn erg dansbaar en ze hadden een knallend einde kunnen kiezen. Dit nummer is redelijk rustig en zou beter tot zijn recht komen in het midden van de cd. 'Thank You' zou een betere afsluiter zijn van de plaat. Niet alleen door de titel, maar ook muzikaal.

Prima album voor liefhebbers van zoete liedjes, maar een minder prima album voor luisteraars die te gevoelig zijn voor een overdosis blijheid. Het is dus een echte like it or not plaat.
Recensent:Francis Pronk Artiest:The Pipettes Label:Munich Records
David Dondero – Zero With A Bullet