RECENSIE: Paramore - The Final Riot!

Paramore - The Final Riot!
recensie cijfer 2009-01-04 Met hun gemiddelde leeftijd van net boven de twintig doen de vier heren en dame van Paramore het niet alleen goed in eigen land, maar ook in Nederland zijn zij een groot succes. Echte hits scoorde Paramore niet in ons land (ondanks veel airplay op MTV en TMF kwam de single ‘Misery Business’ niet verder dan een 28e plek in de Nederlandse top 40), maar live weet de band wel goed te scoren.

Dat Paramore pas slechts vier jaar bestaat en net twee albums heeft uitgebracht doet er eigenlijk niet zoveel toe. De band heeft in deze vier jaar namelijk een behoorlijk trouwe fanbase op weten te bouwen, die de DVD/CD package The Final Riot! toch wel koopt. Live shows blijven vaak uiteindelijk toch vaak iets voor de ‘echte fans’.

The Final Riot! laat niet alleen een show zien (die overigens prima in elkaar zit, en klinkt) waar Paramore een mix speelt van twee albums, maar vertelt ook het verhaal van een jonge band op tour. Een band (+crew) die bestaat uit een groep mannen en slechts één vrouw. De totstandkoming van de show en het backstage/offstage leven van een artiest komen voorbij in de documentaire op de DVD (die je overigens gemixt met de show, of los kan bekijken).

De show zelf (door de band zelf verkozen als de beste show van de tour, de laatste tour ter promotie van het album Riot!) laat zien waarom Paramore live zo'n succes is. Zangeres Hayley Williams ziet er niet alleen leuk uit, maar is ook live op het podium een beest dat het publiek goed weet te entertainen en hiermee het grootste deel van de live show voor haar rekening neemt. Hayley springt, danst, headbangt, zingt en zoekt de interactie met het publiek. Alles wat een Paramore fan zich mag wensen.

Een leuk detail in de show van Paramore is dat de band luistert naar de fans. Niet naar wat zij blèren tijdens de live shows, maar naar wat zij te zeggen hebben na de eerder bezochte shows op internet. Zo werd ‘My Heart’ geschrapt van de setlist en keerde deze terug nadat fans op de Livejournal (een blog community website) van Paramore hadden geschreven dat zij dit nummer mistten in de live shows.

Paramore is niet alleen voor gillende jonge meisjes, deze live registratie is ook goed te verteren voor zij die gewoon houden van strakke liveshows die met het hart worden gespeeld in plaats van met de portemonnee.

Eerdere recensies van Paramore:
- 05-08-2007: Riot!
Recensent:Cosmo Vloedbeld Artiest:Paramore Label:Fueled By Ramen