RECENSIE: Spinvis - Goochelaars & Geesten

Spinvis – Goochelaars & Geesten
recensie cijfer 2007-08-24 De term ‘rustig aan’ komt in het vocabulaire van Spinvis niet voor. In vijf jaar tijd is hij productiever geweest dan veel andere bands in hun hele carrière. Na twee gewone albums, twee speciale uitgaven en talloze (theater)tournees komt hij nu met Goochelaars & Geesten. Een zogenaamd gevonden album. Dit album is een verzameling van liedjes die hij in de loop van de jaren heeft gemaakt, gewoon voor zichzelf of in opdracht van iemand anders. Niet alleen maar nieuwe nummers dus maar ook al een aantal oude bekende.

Zo zullen veel mensen het nummer ‘Wespen Op De Appeltaart’ kennen. Spinvis schreef dit nummer in opdracht van een psychiatrische instelling in Vlaanderen. Een prachtig liedje waarin de ik-persoon een verjaardag viert maar niet weet wie de jarige eigenlijk is. De videoclip bij dit nummer is zeker de moeite waard om even te bekijken. Ook het nummer ‘Medea’ was al eerder te horen in de gelijknamige televisieserie van Theo van Gogh. Dit toont gelijk de veelzijdigheid van Erik de Jong, alias Spinvis. Hij is een goed voorbeeld van een muzikale duizendpoot die zich niet alleen staande weet te houden op het poppodium maar ook in de theater volle zalen trekt.

Wat de muziek van Spinvis zo aantrekkelijk maakt is de onvoorspelbaarheid. Waar veel popliedjes binnen een bepaald stramien blijven lijkt Spinvis open te staan voor alle geluiden en instrumenten. De basis is een goed popnummer met een verhalende tekst. Maar in de aankleding onderscheidt de muzikant zich van zijn collega’s. Een voorbeeld hiervan is de volgende single ‘Dag 1’. In dit nummer is te horen hoe hij experimenteert met Arabische klanken. Juist wanneer je denkt te weten hoe een nummer verder verloopt weet hij er een onverwachte aangename wending aan te geven. Hierdoor blijf je geboeid door de muziek van Spinvis. Andere hoogtepunten van dit album zijn het door zijn zoon gezongen kinderliedje ‘Alles In De Wind’, de opener van het album ‘Goochelaars & Geesten’ en ‘Een Kindje Van God’.

Hoewel Goochelaars & Geesten dus geen “gewoon” album is, is het zeker de moeite waard om dit album te luisteren. Veel goede nummers komen voorbij maar een iets strenger selectiebeleid had dit album nog beter gemaakt. Niet alle nummers voegen evenveel toe. Door het weglaten van een aantal bestaande nummers en misschien het toevoegen van een aantal nieuwe was dit een nog beter album geworden vol muzikale verassingen. Want dat is wat Spinvis zo goed maakt. Hij weet je te verrassen!
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Spinvis Label:Excelsior Recordings
Sum 41 - Underclass Hero

Sum 41 - Underclass HeroJammer genoeg valt Sum 41 tegenwoordig in de categorie van "bestaan zij...