RECENSIE: Yorick van Norden - Playing By Ear

Yorick
recensie cijfer 2022-01-24 Playing By Ear heeft twee betekenissen, een letterlijke en een figuurlijke. ‘Muziek maken op gehoor, improviseren’ enerzijds. Anderzijds figuurlijk: ‘meebuigen met het leven zoals het komt en je plannen aanpassen.’ De hoes van de plaat is erg mooi, het is een foto van dat ene witte huisje met het rode dak dat aanvankelijk gespaard werd door de lavastroom bij de recente vulkaanuitbarsting op het Canarische Eiland La Palma. Yorick: ”Dat huisje, dat ben ik. Terwijl overal om me heen lava stroomt. Playing by ear.”

Het album Playing By Ear begint niet heel spectaculair, ‘Empty Words’ is een prima popsong die in de verte doet denken aan Novastar en Oasis, maar dan minder goed. Daarna wordt de plaat gelukkig mooier, ‘Nothing’s Ever Planned’ is wat we gewend zijn van Yorick van Norden, alleen al de gitaar waarmee het nummer begint voelt vertrouwd. Het nummer had ook op eerdere platen van de zanger kunnen staan, maar het is wel de sound waarvoor je als fan van Van Norden zijn platen luistert.

Bij ‘Let It Roll’ wordt het tempo flink terug geschroefd. Op het moment dat de ballad een beetje saai begint te worden hoor je een lekkere, vette gitaarsolo die het nummer redt. Het nummer ‘Part Of Me’ klinkt meteen de eerste keer dat je het luistert als een vertrouwd nummer, het refrein is bijna meteen mee te zingen. De vrouwenstem geeft het nummer nog wat extra lagen.

Yorick van Norden staat bekend als een zanger die Beatlesque liedjes maakt, zijn vorige plaat stond in het teken van de sixsties pop. Ook op deze plaat kan je de inspiratie uit de jaren zestig horen, maar op Playing By Ear ligt dit er een stuk minder dik bovenop dan bij andere albums van Van Norden. ‘The Loving Kind’ en ‘(Isn’t it so) Sad About Us’ zijn overduidelijk wel geïnspireerd op The Beatles.

Bij elk nummer op Playing By Ear hoor je een inspiratiebron. Het is goed dat je als artiest voortbouwt op muzikale tradities en artiesten van vroeger, maar zijn volgende plaat mag nog wel meer Yorick van Norden worden.

Yorick van Norden zou zijn derde plaat eigenlijk opnemen in droomstudio Abbey Road, maar door Corona is dit helaas niet doorgegaan. Hij heeft tien nieuwe nummers geschreven en die staan op deze plaat. Nu hopen we met zijn allen met Van Norden mee dat hij zijn vierde plaat in de Abbey Road studio mag opnemen.
Recensent:Freek Morren Artiest:Yorick van Norden Label:Excelsior Recordings
Cover The Desmonds - Good Morning America

The Desmonds - Good Morning AmericaDen Haag is natuurlijk dé Beatstad van Nederland als de bakermat van The...