RECENSIE: Paul Smith & Peter Brewis - Frozen By Sight

SmithBrewis
recensie cijfer 2015-01-16 Paul Smith & Peter Brewis zijn over het algemeen beter bekend als leden van Maximö Park (Smith) en Field Music (Brewis). Twee totaal verschillende muzikale projecten, die ze op Frozen By Sight proberen te combineren. Een interessante mix, al is er in werkelijkheid niet heel veel sprake van een echt mengsel van de twee bands. Het duo combineert simpelweg een kamerorkest (onder leiding van Brewis) met eerder geschreven poëtische teksten van Paul Smith.
Hier mag echter oprecht nog veel enthousiasme voor zijn. Één van de beste aspecten van Maximö Park zijn de originele en creatieve teksten van zijn zanger, die het leven in het Noorden van Engeland en de beslommeringen van alledag altijd met een sterke pen beschrijft. Tijdens de hoogtijdagen van zijn band zong zo’n beetje heel Engeland mee met de postpunk van Apply Some Pressure. Field Music, de act waar Peter Brewis faam mee heeft verworven, is ook al jaren een gerespecteerde groep experimentele muzikanten uit Sunderland. Het beste van deze twee bands combineren klinkt dus als een goed idee.
Het blijkt uiteindelijk zijn goede en zijn slechte kanten te hebben. Smith schreef zijn teksten los van dit project, dus in feite heeft Brewis hieromheen gecomponeerd. Het komt zeker in het begin van de plaat vaak wat geforceerd over. Alsof het zowel van de kant van Smith als van de kant van Brewis meer schetsen van nummers zijn dan echt volwaardige tracks. Van lange passages is ook nergens sprake, de songs komen zelden boven de drie minuten uit.
Het lijkt er echter op alsof ze tegen het einde van de plaat pas door beginnen te krijgen hoe ze de twee componenten het beste kunnen combineren. Dan vindt Smith ruimte in de arrangementen van Brewis en weet Brewis op zijn beurt ook weer ruimte te bieden aan zijn muzikale partner om het kamerorkest vocaal te sturen. ‘Mount Wellington Rises’ geeft al een mooi voorproefje, maar op late tracks als ‘Trevone’ en ‘St. Peter’s’ komt de samenwerking volledig tot wasdom. Het is jammer dat dit niet eerder kon gebeuren, want het zorgt werkelijk voor prachtige momenten.

Uiteindelijk strandt Frozen By Sight dus in goede bedoelingen die te snel zijn uitgevoerd. Wie weet krijgt het project een gevolg. Deze samenwerking levert in ieder geval op alle vlakken een interessante plaat op. Nu nog hopen dat het in de toekomst ook nog een plaat oplevert die op alle vlakken goed is.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Paul Smith & Peter Brewis Label:Memphis Industries / Munich
Cover ZODIAC - Sonic Child

ZODIAC - Sonic ChildDe Duitse bluesrockers van Zodiac maken échte Amerikaanse muziek. Zo’n...