RECENSIE: Haley Bonar - Last War

Haley Bonar
recensie cijfer 2015-01-23 Een eeuwenoude wet in de entertainmentindustrie leert ons: always leave your audience wanting more. Haley Bonar bewijst deze regel op haar nieuwste plaat The Last War volledig in haar vingers te hebben; met negen nummers en een speelduur van slechts 31 minuten is deze plaat wat aan de korte kant. Over voordat je er erg in hebt, zelfs. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon aan de kwaliteit van het materiaal liggen.

Tijdens die 31 minuten horen we namelijk een artieste die prachtige singer-songwriter liedjes schrijft. Soms vlot en poppy, dan weer traag en bijzonder sfeervol, maar altijd fris en vol ideeën. De titeltrack is een uptempo track vol fijne hooks, terwijl ‘Heaven’s Made For Two’ in vier minuten weet te switchen tussen een dromerig refrein en coupletten met flarden noise.
Het onbetwistbare hoogtepunt van The Last War is echter het rustige ‘From A Cage’, waarop Bonar wordt bijgestaan door Bon Iver’s Justin Vernon. Een nummer dat tegelijkertijd onheilspellend en beeldschoon is, met een melodie waarvan het simplisme slechts wordt overtroffen door de doeltreffendheid – al na één luisterbeurt kun je je niet voorstellen dat hij ooit niet bestaan heeft. Zonder twijfel een nummer voor de jaarlijsten.

En terwijl de rest van de plaat niet op kan tegen hoogtepunt ‘From A Cage’, is het duidelijk dat we hier met een groot talent te maken hebben. The Last War is veelzijdig, interessant en pakkend tot de laatste seconde. Een laatste seconde die, zoals gezegd, helaas wat snel komt. Maar als het enige denkbare nadeel aan een plaat het feit is dat hij wel wat langer mocht zijn, dan zegt dat eigenlijk al genoeg. Die oude wet in optima forma. Haley Bonar: we want more.
Recensent:Joey Huisman Artiest:Haley Bonar Label:Memphis Industries / Munich
Cover Paul van Loo en Ivo Rosbeek - De Verteller

Paul van Loo en Ivo Rosbeek - De Verteller Paul van Loo en Ivo Rosbeek , een gepensioneerd aardrijkskundedocent en een...