RECENSIE: Monster Magnet - Last Patrol

Monster Magnet
recensie cijfer 2013-12-10 Het ging een tijdje niet zo goed met Dave Wyndorf, zanger en nog enig overgebleven origineel lid van de Amerikaanse band Monster Magnet. In 2007 ging het bijna mis na een overdosis drugs. Wyndorf zag de dood in de ogen en moest afkicken. Het redde zijn leven maar leverde ook de nodige extra kilo's aan lichaamsgewicht op. De gespierde spijker van weleer was getransformeerd in een oude rocker met overgewicht, een schim van wie hij ooit was. Ook op muzikaal gebied leek de band niet meer op het genadeloze monster van weleer.

Eerder dit jaar echter bewees Wyndorf het heilige vuur hervonden te hebben, met een strakke rock show in 013. Nu ligt er een nieuw album, Last Patrol, waarop hetzelfde vuur ontbrandt. Het monster is terug en dendert ouderwets over je heen met stampende rocknummers. De gitaarriffs zijn hard en overtuigend, ondersteund door de bekende loodzware grooves. Ook hebben veel nummers op de vertrouwde wijze ingelaste rustmomentjes, waarbij de spanning wordt opgebouwd om daarna ongenadig tot uitbarsting te komen. Het lange titelnummer 'Last Patrol' spant hierbij de kroon en ontwikkelt zich als een soort spacy rock anthem.

Maar zoals altijd is het niet enkel geweld wat er wordt toegepast. Er zijn weer de nodige momenten dat de band de psychedelische kant op gaat, zoals in ‘Stay Tuned’, en het even pas op de plaats maakt. De groep durft het ook aan om 'Three King Fishers' van Donovan te coveren en van hun eigen signatuur te voorzien. En horen we daar zelfs bongo's terug in 'The Duke Of Supernature'? In 'End Of Time' lijkt de Apocalyps nabij met de ronkende gitaren en rollende fills. Niets ontziend jaagt het beest voort alsof het plotseling ruw is ontwaakt. Dit wordt duidelijk in het dreigende 'Paradise'. Het monster laat vervolgens zijn toorn voelen in 'Hallelujah' om uiteindelijk ons lot te bezegelen in het met feedback doordrenkte 'Mindless Ones'.

Monster Magnet is met hernieuwde energie te werk gegaan. Zelfs het mooie hoesontwerp laat een krachtig en getergd duivels beest zien met weinig goeds in de zin. Laten we hopen dat Last Patrol niet zijn naam eer aan doet en echt een laatste exercitie is want in deze vorm mag Monster Magnet nog jaren doorgaan.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Monster Magnet Label:Napalm Records
Cover Saxon - Unplugged And Strung Up

Saxon - Unplugged And Strung UpHet volgende Kerst-pretpakketje dient zich alweer aan in de vorm van...