RECENSIE: Julian Taylor - Avalanche

JTB
recensie cijfer 2019-12-13 De Canadese muzikant Julian Taylor had een flinke tijd terug al eens een klein succesje met Staggered Crossing. Ook werden een aantal van zijn nummers in Tv-series gebruikt en was hij veelvuldig in het cover circuit te vinden. Daarmee heeft hij al aardig wat kilometers op de teller staan, maar is het hem nooit gelukt om door te breken naar het grote publiek. Inmiddels heeft hij zijn eigen band, die simpelweg als Julian Taylor Band door het leven gaan en met Avalanche alweer hun derde langspeler uitbrengen.

In de roots- en soul nummers is die berg aan ervaring goed te horen, waarbij de band de muziek strak en met veel gevoel heeft ingespeeld. Daarbij hebben ze naar eigen zeggen de focus op groove gelegd en dat is inderdaad goed te horen. Taylor liet zich daarbij inspireren door muziek uit steden als Memphis en New Orleans, maar ook bijvoorbeeld Kingston, wat verklaart dat zijn muziek zo’n klassiek en vertrouwd geluid heeft. Volgens Taylor is authenticiteit dan ook erg belangrijk voor ze en dit is inderdaad goed terug te horen.

Liedjes als ‘Take What You Need’ en het ronkende ‘Learn To Love’ worden mooi uitgebouwd en behendig met veel finesse gebracht. Het zijn dan ook heel persoonlijke nummers, waarin Taylor veel gevoel heeft weten te leggen. Daarbij graaft hij soms behoorlijk diep zoals in het titelnummer, waarin verschillende gevoelens uitgediept worden. Wellicht komt het door de lange weg die hij al heeft afgelegd en dat hij daarbij kan putten uit een schat aan ervaringen, herinneringen en levenswijsheid.

De vakman Julian Taylor lijkt op Avalanche helemaal zijn geluid gevonden te hebben en laat met zijn band horen over een groot talent te beschikken. Het is een mooi album dat met acht nummers en een speelduur van een half uur wel behoorlijk aan de korte kant is. Maar door de persoonlijke toon kan het zomaar dat hij heeft kunnen zeggen wat hij wilde. Het neemt niet weg dat hij hiermee wel eens de weg naar het grote publiek zou kunnen vinden.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Julian Taylor Label:Howling Turtle
Cover Local Store - Magpie And The Moon

Local Store - Magpie And The MoonDat is weer eens wat anders. Een bandje uit Noorwegen dat nu eens geen brute...