RECENSIE: Jimmy Gnecco - The Heart

Jimmy Gnecco - The Heart
recensie cijfer 2010-11-05 Jimmy Gnecco is ook wel bekend als zanger en gitarist van de alternatieve rockband Ours. Deze band bestaat al sinds 1990 en na drie albums vond Jimmy Gnecco het hoog tijd voor een draai in zijn carrière. Het resultaat is The Heart en het album is opgedragen aan zijn moeder.

Wie snoeiharde rock verwacht, komt bedrogen uit met het album The Heart van Jimmy Gnecco. Het mooie en ietwat melancholische 'Rest Your Soul' is de opener van de plaat. Bijzonder mooi gitaarspel en een tekst om kippenvel van te krijgen. Er is enorm veel gevoel in dit nummer gelegd. Bij 'Light On the Grave' is het onderwerp dood weer het hoofdthema. Het is duidelijk dat deze plaat van Jimmy Gnecco niet een plaat is die je als eerste uit je cd collectie zult halen tijdens een feestje. Het is pure luistermuziek en Jimmy Gnecco houdt de aandacht van de luisteraar vast door de ijzersterke teksten. Met mainstream hebben we in dit geval niet te maken. 'Mystery' is daarentegen weer wat toegankelijker dan de voorgaande nummers. Titelsong 'The Heart' begint á capella en later volgen de tonen van zijn gitaar. De zang in dit nummer lijkt verdacht veel op de zangstijl van Matthew Bellamy van Muse. Dit nummer klinkt minder melancholisch dan bijvoorbeeld 'Rest Your Soul'. 'The Heart' (tevens het langste nummer op de plaat) is energievol, mede door de handklappen, het gitaarspel tussendoor en de structuur. In de uithalen op het laatst schreeuwt hij er letterlijk alles uit en het rauwe randje op zijn stem in de zinnen die erna volgen klinkt aangenaam in het gehoor. Ondanks alles blijft de gelijkenis met de band Muse op een hoog pitje bij dit nummer. Er is veel sprake van herhaling in 'Bring You Home'. De tekst bestaat voor 90% uit herhaaldelijke zinnen, wat niet erg is in dit geval, want de zinnen blijven zo in je hoofd zitten dat het bijna een meezinger wordt. Eigenlijk worden de liedjes steeds toegankelijker halverwege het album. 'These Are My Hands' heeft een interessante samenzang op het eind. De verschillende hoogtes klinken overtuigend en dit nummer is een druk op de repeat knop waardig. Eén van de beste nummers van het album is 'Gravity'. Het album dat vooral uit rustige nummers bestaat wordt afgesloten met 'Talk To Me'. Eveneens een rustig nummer met een New Yorkse zangeres, April Bauer, als achtergrondzangeres.

The Heart is een uitstekende titel voor dit soloalbum van Jimmy Gnecco. Hij heeft 15 liedjes neergezet die rechtstreeks uit zijn hart komen. De een rustig, de ander met pit. Een plaat waar hij zeer tevreden over kan zijn.
Recensent:Francis Pronk Artiest:Jimmy Gnecco Label:Ada Global
The Tunes – Pududu!

The Tunes - Pududu!De jonge twintigers van de Amsterdamse band The Tunes komen dan eindelijk...