RECENSIE: Therapy? - Cleave

Therapy
recensie cijfer 2019-02-01 Nostalgie in de muziek zorgt soms voor een mooie terugblik of geslaagde oppoetsbeurt van het geluid van een band. Maar vaak zorgt het voor teleurstellingen en blijkt het simpelweg niet mogelijk die tijd terug te halen, zonder dat het te gemaakt of gedateerd over komt. Toch heeft de Noord-Ierse band Therapy? er voor gekozen het geluid van hun gloriedagen in de jaren negentig nieuw leven in te blazen. Voor het vijftiende studioalbum Cleave schakelden ze de hulp in van producer Chris Sheldon, die onder andere hun grote hitalbum Troublegum destijds ook onder zijn hoede nam.

Maar Therapy? is nooit een standaard rockband geweest, wat wellicht verklaart waarom ze al bijna dertig jaar onverstoorbaar door blijven gaan. Na het grote succes dreigden ze in de vergetelheid te raken, maar leden van het eerste uur Andy Cairns en Michael McKeegan wilden van geen wijken weten. Inmiddels heeft de band ook een trouwe schare fans om zich heen verzameld, die het drietal door dik en dun blijven steunen. Ook nu de band dus terug grijpt naar de succesvolle jaren van zo’n vijfentwintig jaar geleden.

In dit geval pakt het gelukkig erg goed uit en weet de groep alles fris en urgent te laten klinken. Met hetzelfde vuur knallen de keiharde nummers uit je speakers, waarbij de band altijd weer net even wat anders eraan toevoegt, om te voorkomen dat het standaard rockliedjes worden. In het beukende ‘Success? Success Is Survival’ laten ze een pompende riff flink swingen, waardoor het nummer maar blijft doordenderen. Nummers als ‘Expelled’ en ‘Crutch’ ademen de sfeer van Troublegum en Nurse, waarbij ze de keiharde rock hier en daar van een lichte tred voorzien.

De politieke en maatschappij kritische boodschap in een aantal van de nummers zorgt ervoor dat Cleave vooral niet oubollig of gedateerd klinkt, maar juist van extra felheid voorzien wordt. Alsof de band dat nodig heeft, want nog altijd klinken de Noord-Ieren even bevlogen als altijd. Voor de rockliefhebber is dit een heerlijke plaat en voor de doorgewinterde fan een album met een bekend geluid, dat zowel achterom maar vooral ook naar voren kijkt. Succes? Succes is overleven, dat bewijst deze sympathieke band maar weer eens.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Therapy? Label:Ada Global
Cover Tom Odell - Jubilee Road

Tom Odell - Jubilee Road Tom Odell staat vooral bekend om zijn dramatische muziek over gebroken...