RECENSIE: The Tunes - Pududu!

The Tunes – Pududu!
recensie cijfer 2010-11-06 De jonge twintigers van de Amsterdamse band The Tunes komen dan eindelijk over de brug met hun echte debuutplaat Pududu!. De band is al een aantal jaartjes bezig om via zoveel mogelijk podia (en dorpspleinen) zoveel mogelijk zieltjes voor zich te winnen en doen dat met aanstekelijk enthousiasme, overtuiging én originaliteit, dat Pududu! ongetwijfeld een relatief succesvol debuut zal zijn. De releaseparty komende maand in Paradiso is immers al uitverkocht en een tweede Paradiso-show is al aangekondigd.

De band speelt folk & roll en is in zekere zin best te vergelijken met DeVotchka, Gogol Bordello of Kaizers Orchestra. Met een afwijkend instrumentarium (contrabas, trekharmonica, drums, wasbord en twee gitaren) kom je sowieso al in de buurt van laatstgenoemde. Toch zijn termen als ‘gypsy’, ‘balkan’ of ‘hoempapunk’ niet van toepassing op The Tunes. Folk & roll is de term en die hanteren we dan ook.

Met 14 nummers is 36 minuten weet de band er de vaart goed in te houden. Korte liedjes waar genoeg in gebeurt, maar waarin geen plaats is voor langgerekte, instrumentale intermezzo’s. Opener ‘Train of Life’ overtuigt direct, Pududu! is vrolijk, dansbaar en leuk. Misschien dat de lengte van de nummers juist wel een goede keuze is, want vervelend zal het toch niet snel worden op deze manier. Het aanstekelijke en grappige ‘Apples’ (”Seven apples in a week and i’ll be fine”) toont, net als ‘Elisabeth Taylor’ (”I do like Doritos, padapadapa”) aan dat de teksten vooral niet al té serieus genomen hoeven te worden. ‘Humanity Insanity’ is de eerste single van het album en verdient zeker enkele luisterbeurten. Het vrolijke, positief ingestelde ‘Let The Sunshine’, het Franstalige vlugge trekharmonicanummer ‘Pududu’, het muzikale interlude ‘Grachtengordel’, Pududu! is gewoon leuk en vrolijkmakend.

3voor12 noemde de band in 2008 de belofte van 2008. In datzelfde jaar wonnen ze de Amsterdamse Popprijs en mochten door Nederland touren met de Popronde. Met Pududu! zal de prijzenkast in dat opzicht zeker verder gevuld moeten worden, want deze folk & roll-plaat is wederom een verrijking voor de Nederlandse popscene. De vraag is of deze plaat ook in Frankrijk uitgebracht zal worden, hun tour langs dorps- en stadspleinen door dat land was bij vlagen een succes.
Recensent:Steven van Beek Artiest:The Tunes Label:Rough Trade Distribution
[Perquisite] – [Acrossl]

Perquisite - Across Perquisite heeft voor de soundtrack van de film Carmen van het Noorden,...