RECENSIE: FEET - What`s Inside Is More Than Just Ham

FEET
recensie cijfer 2019-12-13 “A lot of bands take themselves way too seriously”, stelt George Haverson, leadzanger van de meest veelbelovende Britse indiepunkband van dit moment. Zichzelf te serieus nemen, dat doet FEET niet. Op hun debuutalbum What’s Inside Is More Than Just Ham is goed te horen dat ze veel lol hebben.

De vijf muzikanten leerden elkaar kennen op de universiteit van Coventry. Kort na de oprichting in 2016 kwamen Ben Firth, George Haverson, Callum Parker, Oli Shasha en Harry Southerton op de radar met hun eerste single ‘Petty Thieving’. Nu hun afstuderen hebben ze zich volledig op hun debuutalbum gestort. In een boerderij in Huntingdon en een pensionado-chalet in Portsmouth schreven ze naast de eerder uitgebrachte single nog negen nummers voor hun debuutalbum. De tien nummers die op deze plaat staan, zijn geproduceerd door Cam Blackwood (produceerde ook werk van London Grammar) en gemixt door Alan Moulder (bekend van Foals, Interpol en Beach House).

Wat je op dit album vindt, is gelukkig meer dan alleen ham. De nummers zijn veel beter dan het artwork en de titel van het album doen verwachten. Op het openingsnummer ‘Good Richard’s Crash Landing’ zijn gelijk tempowisselingen te horen, wat goed weergeeft wat de band kan. Op de rest van het album meer muzikaal genot. Zo is ‘English Weather’ een nummer dat zo catchy is dat het refrein “English weather, you better pack an umbrella” je hoofd niet meer verlaat. Ook het titelnummer ‘What’s Inside Is More Than Just Ham’ bevat tempowisselingen, wat veel variatie geeft. Om de titel op te helderen: het lijkt een ode aan de “hot dog/in a hot bun world/My whole life on the back of a can, I am hot dog.” Er zijn meer van dit soort humoristische teksten. Neem ‘Axe Man’: “after me bourgeoisie/well I know how/oh it’s just a job for/wah hoo wah hoo Axe Man.” Je ziet die man uit de Axe-reclame toch al rondvliegen als een derderangs superheld?

Kortom, aan dit album kun je plezier beleven. Je wordt vrolijk van de droge teksten en de afwisselende nummers. Wil je zoiets ook met Kerst horen? Dat kan! Luister naar hun nieuwe single ‘Vegetarian Christmas’. Pas wel op, een FEET-fettish ligt op de loer. Daar is in dit geval niets mis mee.
Recensent:Lizan van der Holst Artiest:FEET Label:Ada Global
Cover Stef Kamil Carlens - Making Sense Of

Stef Kamil Carlens - Making Sense OfAls lid van de Zita Swoon Group bouwde de Belg Stef Kamil Carlens een...