RECENSIE: The Tortured Souls - Did you Miss Me

Tortured Soul - Did You Miss Me
recensie cijfer 2009-04-22 Met de zomer voor de deur is een fijn house plaatje nooit weg. Zo moet ook Tortured Soul gedacht hebben. Op Did You Miss Me beschrijven zij de afwezigheid van een geliefde tijdens de vakantie. De cover is dan ook versierd met foto's waarop de heren op reis (terug) zijn. Verschrikkelijk slecht gefotoshopped, dat dan weer wel. Muzikaal gezien brengen ze precies wat we van ze verwachten: luchtige funky house met niet te moeilijke teksten. Live schijnt de band geen pauze te nemen en de nummers achter elkaar door te spelen onder het motto: "If you don't stop, we don't stop". De plaat klinkt dan ook alsof hij makkelijk aan één stuk door gespeeld kan worden.

Van een band die funky house maakt moet je geen literaire hoogstandjes verwachten. "I can't wait to get home to you" zingt de band ons toe in verrassend genoeg: 'Home To You'. In de daaropvolgende nummers wordt het niet veel ingewikkelder. "Could you wait to kiss me, or did you find somebody else" is de kern van 'Did You Miss Me'. Voor diepgang hoef je deze plaat dus niet te kopen. Opgeleukt met wat zomerse drum, gitaren en de nodige elektronica klinkt het ook allemaal best vrolijk. Je moet alleen wel erg zoetsappig zijn om je niet aan de teksten te ergeren. De stem van Ethan White doet soms een beetje denken aan Robin Thicke, zij het verwerkt in hapklare funknummers.

Op de achtergrond van een mooie zomerse middag doet Did You Miss Me het absoluut niet verkeerd. Het moet dan ook wel een hele gezellige middag zijn zonder wolkje aan de lucht. Er moet dan ook vooral niet teveel op de muziek gelet worden. De house deuntjes doen het leuk op de achtergrond, maar de ontzettend cheesy teksten doen daar meteen weer behoorlijk aan af. Tortured Soul is dan ook een seizoensband die zich in de winter waarschijnlijk opsluit om aan de zon te denken, of gewoon verhuist naar een ander continent waar het wel mooi weer is. Op deze plaat staan geen vernieuwende, baanbrekende nummers. Uitgesproken slechte nummers daarentegen wel. Tortured Soul is dan ook gewoon een achtergrond bandje dat nooit iets zal betekenen in de muziekwereld. Toch zet ik hem wellicht nog eens op in het zonnetje, dat dan weer wel.
Recensent:Harm Groustra Artiest:The Tortured Souls Label:Dome Records
Jimi Tenor & Kabu Kabu – 4th Dimension

Jimi Tenor - 4th Dimension (with Kabu Kabu)De Finse muzikant en componist Jimi Tenor levert bijna jaarlijks een...