RECENSIE: Full Flava - Sweetest Flava: The Best Of Full Flava

Flava
recensie cijfer 2014-01-09 Producer Rob Derbyshire uit Birmingham is de leider van de band Full Flava. Na tien jaar materiaal opnemen en uitbrengen voor Dome Records is er als kroon op hun werk een “Best Of” cd verschenen van deze band.

Sweetest Flava is een zeer passende titel. Door te kiezen voor covers van allerhande oude disconummers is het geheel een mierzoete verzamelaar geworden. De remakes van de nummers zijn wat meer groovy en op dance georiënteerd, maar worden nergens echt interessant. Het geheel wordt nog vele malen zoetsappiger doordat de zeer kundige zangeressen het op de beproefde hits ook nog eens nalaten een scherp randje te laten horen. De muziek gaat hierdoor nauwelijks leven en is slechts geschikt voor op de achtergrond. Het enige wat deze cd uiteindelijk oplevert is dat de luisteraar op zoek kan gaan naar de oude discohits die gecovered zijn op deze verzamelaar. Voorbeelden van originele titels en artiesten die daarbij de hernieuwde aandacht kunnen krijgen, zijn de opener ’September’, origineel uitgebracht door Earth, Wind & Fire, ‘You Are The Universe’ van The Brand New Heavies, ‘Change’ van Lisa Stansfield en ‘Love’s Comin’At Ya’ van Melba Moore. Deze lijst kan met alle gemak nog aangevuld worden, maar het punt is gemaakt. De nieuwwaarde van het album is minimaal.

Voor liefhebbers van een niets-aan-de-hand versie van beproefde klassiekers is het een mooie verzamelaar geworden. Mensen die op een feestje een cd opzetten en verder geen aandacht willen schenken aan de muziek zijn dan ook niet bekocht met dit album. Voor meer muzikale diepgang kom je al snel terecht in de originele versies. De mensen die zich daar in gaan verdiepen kunnen de oude hits herontdekken en hieraan nog zeer veel uren plezier beleven.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Full Flava Label:Dome Records
Cover Ivo Rosbeek en de Lotgenoten - Mannen Van De Klok

Ivo Rosbeek en de Lotgenoten - Mannen Van De Klok Ivo Rosbeek heeft zijn sporen in de Nederlandse muziekindustrie inmiddels...