RECENSIE: Bomb the Bass - Future Chaos

Bomb The Bass – Future Chaos
recensie cijfer 2008-10-07 Het is een jaar of negen geleden dat Tim Simenon een compleet album uitbracht. De in 1987 begonnen dj maakt muziek in de stijl van Depeche Mode, Neneh Cherry en Sinead O’Connor. Met de zweverige beats en vocalisten is de muziek van Bomb The Bass goed te pruimen en is de interesse bij het nieuwe album snel gewekt. De nieuwe plaat, getiteld Future Chaos komt uit bij !K7 Records en is door Paul Conboy en Tim zelf geproduceerd. Paul werkt aan maar liefst vijf van de negen nummers mee en kan hiermee gerust een deel van de eer mee opstrijken.

Met melancholisch gezang dat al snel overspringt naar een meeslepende beat, hebben Tim en Paul de plaat met ‘Smog’ een heerlijk begin gegeven. De melancholiek achter ons gelaten en binnengewandeld in een dubstep area, is ‘Butterfingers’ een heerlijk up-tempo nummer, dat zeker niet zal misstaan als Tim live aan de knoppen gaat zitten in de Sugar Factory, op de komende editie van Amsterdam Dance Event. Het is bijna industrial wat de klok slaat als de synthpop sound van ‘Burn The Bunker’ uit de speakers galmt, ondersteund door de kunsten van Toob.

Aan de volgende nummers is opnieuw gesleuteld door Paul Conboy en laten daarop dus ook een ‘Smog’achtig geluid achter, weinig vernieuwend ten opzichte van het eerste nummer. Een bijzondere track is ‘Black River’, gezien grootheid Mark Lanegan zijn medewerking hieraan verleend heeft. Met zijn zware donkere stem trekt hij je mee naar een wereld van mysterieuze beats en melodieën. Afsluiter ‘Fuzzbox’ kent naast weinig originaliteit in beats, medewerking van Jon Spencer, frontman van Jon Spencer Blues Explosion.

Met maar negen nummers lijkt het dat Bomb The Bass niet alles uit de kast getrokken heeft. Desondanks is Future Chaos een fijne, dromerige plaat, die vooral op een dancefeest goed uit de voeten moet komen. Om hier zeker van te zijn zal je 25 oktober aanstaande naar de Sugar Factory in Amsterdam moeten afreizen. De komende tijd zal de cd hier nog wel even op repeat staan in ieder geval!
Recensent:Kees de Jong Artiest:Bomb the Bass Label:!K7 Records
Mencea –Dark Matter Energy Noir2

Mencea - Dark Matter Energy NoirZweedse deathmetal uit Griekenland; ook dat schijnt mogelijk te zijn. Voordat...