RECENSIE: Nneka - No Longer At Ease

Nneka - No longer at ease
recensie cijfer 2008-05-29 No longer at ease is het tweede album van de van oorsprong Nigeriaanse Nneka. Haar debuut Victim of truth werd in 2005 vergeleken met The miseducation of Lauryn Hill, en tot op zekere hoogte kan dat ook gezegd worden van dit tweede album. Al is er muzikaal gezien zeker een duidelijk verschil: de songs van Nneka stuiteren allerlei kanten op. En dat maakt haar albums in ieder geval spannender dan die van de voormalige Fugees frontdame.

Op No longer at ease combineert Nneka haar Afrikaanse roots met invloeden uit de hiphop en soul. Het zorgt ervoor dat het album geen moment verveelt. Je kunt meestuiteren op het pulserende ‘Heartbeat’, de stof uit je woofers blazen met het hiphop geörienteerde ‘Gypsy’ of meeveren op het zomerse ‘Something to say’. Nneka doet het allemaal met evenveel overtuigingskracht. En ‘Mind vs. Heart’ is het bewijs dat ze ook songs met flinke hitpotentie kan pennen.

Het knappe aan Nneka is, dat ze per song ook haar eigen invulling sterk varieert. Ze kan mooi ingetogen klinken (‘Come with me’) , maar ook fel en bijna militant klinken als de song daarom vraagt. Want Nneka heeft zeker een en ander te melden. Zo levert ze felle kritiek op de toestand in de wereld, plaatst ze vraagtekens bij de westerse levensstijl en brengt ze een eerbetoon aan de Nigeriaanse delta waar haar roots liggen. Bijna altijd weet ze dat te verpakken in pakkende songs.

Het enige minpuntje aan het album is dat het met zijn 65 minuten wat aan de lange kant is. Maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Het grotendeels door Jean Lamoot (Salif Keita, Noir Desir etc.) geproduceerde No longer at ease is een knappe, overtuigende plaat.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Nneka Label:Four Music
Born Ruffians – Red, Yellow and Blue

Born Ruffians - Red, Yellow & BlueHet jaar 2008 is nog maar halverwege en nu al hebben we een flinke lading...