RECENSIE: The Far East Band - Tough Enough

The Far East Band – Tough Enough
recensie cijfer 2008-01-02 The Far East Band, uit het verre Oost-Duitsland, heeft al redelijk naam weten te maken als begeleidingsband van Gentleman. In die hoedanigheid speelden ze ook al mee op de albums Gentleman and the Far East Band Live, Confidence en het afgelopen jaar verscheen Another Intensity. Tough Enough is het eerste album dat de band op eigen naam heeft staan en waarop The Far East Band laat horen dat ze ook goed uit de voeten kan met andere gastartiesten. Artiesten uit Duitsland en ver daar buiten, van binnen het reggaewereldje en daar buiten, zingen een mondje mee op Tough Enough.

De Duitse reggaescene is vertegenwoordigd met reggae-dancehall artiest D-Flame op openingstrack ‘The Prince of Peace’, Eased van Seeed en Daddy Rings die eerder al met Gentleman meetoerde, maar ook Gentleman zelf is van de partij. Hij zong en schreef het nummer ‘Nuh Hesitate’ en schreef de muziek voor het nummer ‘Wield It’, dat werd ingezongen door de Jamaicaanse Tanya Stephens. Een andere Jamaicaan, jazz en reggae saxofonist Dean Fraser speelt mee op het insturmentale nummer ‘Sista Bluesen’.

Tough Enough is een album met voornamelijk downtempo ska en reggae. ‘Why You Wanna Be A Bad Man’ is een steviger, energiek dancehall nummer. De leadvocalen worden voor rekening genomen van Tippa Irie, een Brit die zich in de loop der jaren wel bewezen heeft. Tippa Irie toerde onder andere met Pato Banton en was ook te horen op het album Right Back van de Long Beach Dub Allstars. Zoals gezegd is er voor het zoeken van gastmuzikanten ook buiten het reggaewereldje gekeken. Een voorbeeld is ‘The Call Up’, een cover van The Clash met Suzie Kerstgens van de Duitse electropop band Klee. Reggae en invloeden uit electropop blijken goed samen te kunnen gaan. Een andere leuke samenwerking is die met de Zweedse alternatieve soul rock zanger Moneybrother, die de cheesy reggaesong ‘Money’s Back in Town’ schreef en inzong. ‘Opa Erzählt vom Krieg’ is een Duitstalig nummer, waarop de Duitse hiphop groep Fettes Brot een bijdrage levert.

Hoewel de boventoon op dit album gevoerd wordt door reggae in het straatje van Gentleman, moge duidelijk zijn dat de Far East Band buiten de gebaande paden heeft durven kijken. Uit verschillende muzikale genres werd inspiratie geput en werden artiesten geleend voor een bijdrage. Het resultaat is een album waarop ook wat valt te horen voor mensen die geen liefhebber zijn van de wat zoetere reggae.
Recensent:Ike Breed Artiest:The Far East Band Label:Four Music
Ljungblut – Capitals

Ljungblut - Capitals Ljungblut is het alter-ego van de Noor Kim Ljung, bassist en songwriter van...