RECENSIE: Vonder & Bloom - Shouldn`t Say This

Cover Vonder & Bloom - Shouldn`t Say This
recensie cijfer 2012-11-25 Je kent Nina Ebbenhout en Caroline Ouwendijk, oftewel Vonder & Bloom, misschien wel van hun song ‘ Do Much Better’. Deze werd namelijk vorig jaar door Rivella gebruikt voor een nationale TV-commercial met daarin een hoofdrol voor Chantal Janzen. Shouldn’t Say This is het tweede album van deze dames, die zich op hun albums laten bijstaan door een volwaardige band. Vonder & Bloom treedt veelvuldig op in met name de diverse theaters, maar dan strippen ze de band vaak tot de twee oprichtsters.

In welke muzikale hoek moet je Vonder & Bloom zoeken? Ik zou zeggen die van de typische op Amerikaanse leest geschoeide middle of the road liedjes, met hier en daar een lichte country of folk feel. De dames beheersen dat kunstje uitstekend. De samenzang van de dames klinkt fraai en het album zelf klinkt als een klok. Maar dat kan dan haast ook niet anders met een producer en muzikanten die werken met o.a. Van Velzen, Miss Montreal, Daniel Lohues en Ben Saunders. En het album is ook nog eens gemastered door de ooit met een Grammy Award genomineerde Dave Kutch. Die weer bekend is van zijn werk voor o.a. Alicia Keys, John Legend, The Roots en Milow.

Genoeg namedropping zover, over naar de muziek. Zoals gezegd klinkt die zeer verzorgd. Maar tegelijkertijd ook wel heel veilig en eigenlijk iets te gepolijst. Als er bijvoorbeeld al een elektrische gitaar wordt toegelaten in het geluid, dan worden alle scherpe randjes er vakkundig afgemixt. En dat is jammer, want het zou het album waarschijnlijk veel spannender hebben gemaakt als die scherpe randjes er wel in waren gebleven. Nu klinkt het album vooral heel mooi maar dus ook een tikkeltje saai.

Een enkele song klinkt gelijk als een hitsingle in de oren, zoals bijv. ‘Change Your Mind’ of ‘Unfold You’. Perfect voor radio 2 bijvoorbeeld. De enige track die wel wat spanning in zich heeft is ‘All You Ever Need’. En dat zit ‘m dan vooral in de dwingende beat, die herinneringen oproept aan ‘Teardrop’ van Massive Attack. Verder klinkt het album dus vooral fijn, maar ook nogal onopvallend.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Vonder & Bloom Label:Pias
Cover Graveyard - Lights Out

Graveyard - Lights OutVan enige druk zal toch wel sprake zijn geweest bij de Zweedse retrorockers...