RECENSIE: Nneka - Soul Is Heavy

Cover Nneka - Soul Is Heavy
recensie cijfer 2011-12-08 Nneka Lucia's Egbuna is een Nigeriaans/Duitse hiphop/soul zangeres. Ze groeide op in Nigeria en verhuisde op haar negentiende naar Hamburg om antropologie te studeren. Al in 2005 bracht ze haar debuutalbum Victim Of Truth uit en drie jaar later No Longer At Ease. Daarmee opende ze veel deuren op een kiertje. De vraag is of ze die deuren helemaal kan laten openzwaaien met haar nieuwe album Soul is Heavy.

Nneka's muziek is grofweg een mengeling van soul, hiphop, reggae en world. De prima openingstrack 'Lucifer (No Doubt)' is een eigentijdse reggae/hiphop mix. Deze is opgeleukt met maffe samples, maar de tekst is bloedserieus. Het gaat over de uitbuiting van Nigeria door het Westen. Varianten op dat thema komen op meer tracks terug. Ook 'My Home’ is een pittige catchy track, wat mij betreft een van de beste. Bij songs als 'Sleep' overheerst de soul meer. Het ingetogen 'Restless' zingt ze vanuit haar persoonlijk perspectief, dit gaat niet over politiek maar over de liefde. Ook op 'J', 'Do You Love Me' en 'Valley' durft deze stoere vrouw zich kwetsbaar op te stellen. 'Don't Even Think' is een zwoele soultrack waarop ze ook rapt. Als ze rapt doet ze dat vaak in Pidgin Engels (met een Afrikaanse tongval). Haar stem klinkt dan rauwer en doet mij aan Neneh Cherry denken, meer dan aan Erykah Baduh of Lauryn Hill, waarmee ze vaak wordt vergeleken. 'Stay' is een mooi gezongen r&b track, haar zang is warm en zit boordevol soul. De titeltrack 'Soul Is Heavy' vat dit album samen, kritische teksten, een boeiende maar toegankelijke mix van soul, reggae en rap. Ook op 'V.I.P.' (Vagabond In Power) en 'Camouflage' rapt ze, dit zijn beide politiek geladen tracks. 'God Knows Why' is nog dramatischer en zwaarder door de rollende bas en de venijnige raps van MC Black van The Roots.

De afwisseling op dit album is groot zonder dat het een allegaartje wordt. Soul Is Heavy is een goede soep, verkwikkend, heet en samengesteld met ingrediënten die van het geheel meer maken dan de som van de delen. Op dit album houdt Nneka zich bezig met haar roots en met de Nigeriaanse problematiek. Bijzonder is dat het desondanks toegankelijk en fris klinkt. Soul Is Heavy zou best de stormram naar een grotere bekendheid kunnen worden.
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:Nneka Label:Sony Music
Cover Steen - De Vader

Steen - De VaderDe rapper Steen staat dan wel bekend om zijn grove taalgebruik, toch is hij...