RECENSIE: The Long Blondes - Couples

The Long Blondes – “Couples”
recensie cijfer 2008-05-10 The Long Blondes, wie ze nog niet kent heeft afgelopen jaren zijn oren dicht gehad. Deze vooral door dames gedomineerde band uit Sheffield leverde in 2006 namelijk een geweldig album af, Someone to drive you home. Drie voornamlijk donkerharige dames en 2 heren braken door met hun indie punk. Zingend over leuke jongens, versieren en vooral niet over vaste relaties hebben ze zichzelf onder leiding van zangeres Kate Jackson en gitarist Dorian Cox op de kaart gezet.

Twee jaar later komt dan het vervolg genaamd “Couples”. Als we het dan hebben over verliefd zijn, kunnen we duidelijk spreken over stap twee: de echte relatie. Het album gaat vooral over liefde en relaties voornamelijk vanuit een vrouwelijk perspectief. Bijzonder mag zijn dat de gitarist Dorian alle teksten schijft!
“Couples” is duidelijk verschillend van het eerste album als het gaat om afwisseling. Waar op Someone To Drive You Home veel van hetzelfde staat is er deze keer een stuk meer afwisseling.

Even wennen is het wanneer het eerste nummer ‘Century’ op staat, wat minder punk wat meer futuristische synthersizers welke ook gelijk meer doen denken aan de 80’s pop. Het rustige ‘The Couples’ doen weer van een andere kant spreken, een rustige indie pop song die meer met een eentonig ritme en gitaar werkt. Het album wordt eigenlijk pas leuk bij ‘I Liked The Boys’. Hoogstwaarschijnlijk omdat dit nummer het meest terugvalt op het eerste album. Indiepop met een vrolijke punksound.
Helaas mag dit allemaal niet te lang duren. Bij het saaie ‘To Clever By Half’ val je bijna in slaap en dit wordt de rest van het album niet meer goed gemaakt.

“Couples” is in zijn geheel een beetje tegenvallend. Het slomere tempo op het album doet snel vervelen en wie The Long Blondes wel eens in het echt heeft mogen aanschouwen weet dat ze dat bij het vorige album helemaal niet waren. De energie is een beetje verloren geraakt. Op het altijd moeilijke tweede album moet je als band natuurlijk wel iets anders brengen dan op het debuutalbum, helaas voor The Long Blondes is dat deze keer niet genoeg. “Couples” geeft een beetje een nieuwe fase aan in het liefdesleven, hopelijk is deze in het echt minder saai.
Recensent:Jordi Koops Artiest:The Long Blondes Label:Rough Trade Records
Thee Silver Mt. Zion & Tra-la-la Band - 13 Blues For Thirteen Moons

Thee Silver MT. Zion Memorial Orchestra - 13 Blues for Thirteen Moons Thee Silver Mount Zion & Tra-la-la Band is ooit ontstaan als Silver...