RECENSIE: El Perro Del Mar - From the Valley to the Stars

El Perro del Mar - From the valley to the stars
recensie cijfer 2008-04-30 El Perro del Mar is Sarah Assbring. Deze Zweedse eigenzinnige muzikante stond eerder te boek als ‘MP3 artieste’, maar besloot in 2004 haar werk toch ook op cd uit te brengen. De eerste EP’s werden vervolgens verzameld op de compilatie 'Look! It's El Perro del Mar!' in 2005. Maar The Valley to the Stars is dan eindelijk haar eerste echte album.

Zoals al gezegd, El Perro del Mar is het werk van een eigenzinnig muzikante. Zij schept met haar liedjes een zweverige, sprookjesachtige wereld, die perfect zou passen als ondersteuning van bijvoorbeeld animatie- of fantasy films. De liedjes hangen aan elkaar van lieflijke stemmetjes, piano riedeltjes, orgel, trompet, blokfluit etc., en zo zonder bijpassende beelden is dat een lastige zit. Couplet-refrein structuren zijn namelijk vaak ver te zoeken, en het is de sfeer van het geheel waar je als luisteraar gevoelig voor moet zijn. Mijn kopje thee is het niet helemaal, maar gezien het feit dat ze eerder toerde met o.a. José Gonzalez en ook Brazilië succesvol aandeed is hier vast een publiek voor.

Een stijlbreuk op het album wordt gevormd door ‘Somebody’s baby’ en ‘Into the sunshine’, dat ineens een heel poppy kant van de muzikante laat horen. In de verte doet ‘Somebody’s baby’ zelfs denken aan Belle & Sebastian, en dat is zeker als compliment bedoeld. Liefhebbers van Coco Rosie en (in mindere mate) de ingetogen kant van Björk zouden dit album zeker eens moeten proberen. Het zou zomaar kunnen dat El Perro del Mar onder die liefhebbers nieuwe zieltjes kan winnen. Ik ben stiekem wel heel benieuwd hoe dit live gebracht wordt. Misschien dat dan ook bij mij het kwartje valt.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:El Perro Del Mar Label:Cooperative Music
dEUS – Vantage point

dEUS - Vantage PointWe hebben er even op moeten wachten, maar dan krijg je ook wat! Drie jaar na...