RECENSIE: Sons and Daughters - The Gift

Sons & Daughters – This Gift
recensie cijfer 2008-04-02 De bevalling van het derde Sons & Daughters album is een feit. Een paar weken doorbrengen aan de west kust van het mooie Schotland zonder televisie en telefoon doet wonderen. Overdag musiceren en ‘s avond pokeren heeft behoorlijk inspirerend gewerkt. Maar geheel soepel is het opnameproces voor This Gift niet verlopen. In het begin moest er behoorlijk geïnvesteerd worden in een goede werkrelatie met producer Bernard Butler (ex-Suede, The Tears). Aan de recht voor zijn raap houding van de producer moest het viertal uit Glasgow wel even wennen.

Toen de click er eenmaal was ging het snel. De recht-toe-recht-aan liedjes van Sons & Daughters zijn energiek en up-tempo. Geen gezeur, knallen maar moet de band gedacht hebben. Kenmerk voor de muziek is de zang van zangers Adele Bethel. Ze klinkt als een mix van Blondie en Courtney Love. Waar punk en grunge elkaar raken daar is de stem van Bethel op haar best.

Op The Gift staan een paar lekkere catchy nummers. De eerste twee singles van dit nieuwe album, ‘Darling’ en ‘Gilt Complex’, hebben nog niet veel teweeg gebracht in de Britse hitlijsten. Maar ’Rebel With The Gost’ heeft alles in zich om een publieksfavoriet te worden. Dit nummer zal het goed doen op elk festivalterrein of poppodium. Hier ligt ook duidelijk de kracht van Sons & Daughters, lekkere springerige poprock maken dat het goed zal doen bij zowel de meest jonge luisteraars als bij het oudere publiek dat gevoelig is voor nostalgie. Wat wel jammer is, is het grote aantal oooooh’s en aaaaah’s in de liedjes. Een beetje teveel van het goede. Daarnaast wringt de tekst hier en daar met de melodie. Lettergrepen en woorden worden heel snel gezongen of juist ingeslikt om toch uit te komen. Volgende keer beter.

Bovenal is dit album gewoon een lekkere plaat. Goed om je van je overbodige energie af te helpen. Cd in je speler, volumeknop open en springen maar.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Sons and Daughters Label:Munich Records
Danava – UnonoU