RECENSIE: This is a Standoff - Be Excited

This is a Standoff – Be excited
recensie cijfer 2007-12-21 Het is typische skatemuziek, wat deze vier mannen afkomstig uit Canada maken. Via MySpace vonden de nummers ‘Silvio’ en ‘Better than all of us’ als demosongs al veel enthousiaste luisteraars. Deels ontstaan uit de veelbetekenende punkrockband Belvedère, gaat This is a Standoff verder waar eerstgenoemde gebleven is. Meer volwassen is hun muziek niet geworden, wat echter geen slecht gegeven is. Het is te horen dat de bandleden ervaring hebben met het maken van goede muziek en in deze band hebben ze hun krachten gebundeld. Beter gaat de band door met doen waar ze goed in zijn, dan van koers wisselen enkel om origineler te zijn.

Ondanks haar Canadese afkomst klinkt de band erg Amerikaans. De mannen maken muziek in het genre ‘dertien in een dozijn’, maar tegelijkertijd ook wel veilig en gewoon goed. Een bak melodieuze herrie, niet in negatieve zin. De zang is vrij agressief maar ook mooi, melodieus en gecontroleerd. Zonder grunts, met geschreeuw. De zanger klinkt verkouden, heeft een rauwe stem en soms lijken de te zingen tonen buiten zijn bereik te liggen, of hij kan het zingen van the top of his lungs niet zo lang volhouden.

De muziek op het album Be Excited doet je vrij voelen, vooral in de zomer of tijdens het autorijden. Het doet denken aan de muziek van bands als Useless ID, Yellowcard en New Found Glory. Het album opent met de knaller ‘Better than all of us’. Door de melodieën wordt de muziek vrolijke, rebelistische tienerpunk. ‘Silvio’ is ook zo’n knaller, echter wat harder, met gillende gitaren en veel drum/gitaarduo’s. ‘Climb the ladder’ is weer een wat rustigere, lekkere rocksong. De zang in ‘Where I can’t be heard’ bevat veel emotie en zingt ook heerlijk mee. De slogans ‘It’s in our hearts’ en ‘Forever destined to be in a band’ zijn te horen in het nummer ‘There’s a little lemoncello in everyone’. Door de aansprekende melodie en voornamelijk het refrein is deze song een anthem voor echte punkrockers.

Wanneer je dit album in één keer beluisterd, bestaat de kans dat het te veel van het goede is en dat verveling de kop opsteekt. Meer afwisseling in onder andere het ritme van de drums zou het aantrekkelijker maken. This is a Standoff maakt niet het soort muziek dat airplay zal krijgen, het is niet erg toegankelijk en middle of the road, wat de band sterker maakt omdat ze de aandacht elders vandaan moet halen. Niet te veel bij na denken, je wordt vrolijk van deze muziek en het klinkt gewoon lekker.
Recensent:Annet Haggeman Artiest:This is a Standoff Label:Funtime Records
Berget Lewis - Finally

Berget Lewis - FinallyJarenlang zingt ze al als begeleiding voor vele bekende Nederlandse acts,...