RECENSIE: New Found Glory - From the Screen to your Stereo part II

New Found Glory – From the screen to your stereo part II
recensie cijfer 2008-04-09 Een conceptalbum van New Found Glory. Het is de opvolger van de EP From the Screen to Your Stereo uit 2000 en dit album is dan ook simpelweg part II genoemd. Het bestaat volledig uit covers, sommigen bekender dan andere. Het zijn niet zomaar covers, maar alleen songs die in een film te horen zijn. Zo vind je op dit album bijvoorbeeld het instrumentale ‘J’Y Suis Jamais Alle’ uit de film Amélie en ‘King of Wishful Thinking’ uit de film Pretty Woman. Op From the Screen to Your Stereo Part II zingen ook allerlei bekenden uit de punkscene een deuntje mee; zo vind je op ‘King of Wishful Thinking’ duidelijk herkenbaar Patrick Stump van Fall Out Boy. Deze gaf aan dat zij zelf een cover van het nummer hadden willen maken, het wordt door toevoeging van zijn stem direct ook bijna een Fall Out Boy song. In de song ‘Lovefool’ uit de film Romeo & Juliet doet Taking Back Sunday’s Adam Lazzara mee. Het is een leuk gegeven dat Chris Carrabba van Dashboard Confessional mee zingt op ‘The Promise’, omdat hij ook zong op New Found Glory’s eerste album, toen beide bands nog onbekend waren. Het nummer ‘Iris’ van de Goo Goo Dolls komt uit de film City of Angels, het is de enige song op het album waarbij de vraag rijst of ze er goed aan hebben gedaan er een cover van te maken. Ook Simple Minds worden vertegenwoordigd met hun song ‘Don’t You Forget About Me’. Voornamelijk bij de openingstrack van het album, ‘Kiss Me’ (natuurlijk van Sixpence Non The Richer), heeft het een leuk effect dat de liedjes in een punkjasje zijn gestoken.

New Found Glory heeft gezocht naar songs die ze zelf geschreven zouden kunnen hebben, en dat zou inderdaad zo kunnen zijn, al is de vergelijking met de oorspronkelijk uitvoerende snel gemaakt. De band zet haar stempel op de songs, en niet alleen door ze sneller te spelen. Alle songs blijven in hun waarde, al is er uiteraard discussie mogelijk over het feit of het überhaupt verstandig is om songs te coveren. Sommige nummers behoren simpelweg toe aan één artiest, en ‘Iris’ is er misschien wel zo een.

De band bestaat nu tien jaar, en op de drummer na bestaat zij nog steeds uit dezelfde vijf vrienden, wat niet geheel gewoon is. De leden van New Found Glory zeggen dat ze zichzelf niet zo serieus nemen, dat ze er zijn om mensen blij te maken en lol te trappen. Op deze manier zijn ze ver gekomen, hebben onder andere in het voorprogramma van onder andere Green Day gestaan en hebben al drie jaar deel deelgenomen aan de Vans Warped Tour. De muziek die ze maken hoef je niet leuk te vinden, maar je kunt eigenlijk bijna niet meer om hen heen.
Recensent:Annet Haggeman Artiest:New Found Glory Label:Drive Thru
Werring - So strange

Werring - So Strange Werring bestaat uit de twee Groningse broers Erwin en Roeland Werring, en...