RECENSIE: The Creole Choir of Cuba - Santiman

Cover The Creole Choir of Cuba - Santiman
recensie cijfer 2013-04-15 Ok, dikke kans dat je als gemiddelde Festivalinfo bezoeker nog nooit gehoord hebt van The Creole Choir Of Cuba. Dat is op zich niet heel verwonderlijk, daar dit slechts het tweede album is van zes zangeressen en vier zangers die zichzelf minimaal begeleiden met percussie en hier en daar een piano, een fluit of het geluid van de wind. In Cuba worden ze ‘The Descendants’ genoemd, een verwijzing naar hun voorvaderen die als Afrikaanse slaven vanuit Haïti verscheept werden of gevlucht waren naar Cuba. Deze tocht is tevens de inspiratie voor Santiman gebleken.

Wat wellicht nog interessant is om te vertellen is dat John Metcalf verantwoordelijk is voor de productie van het album. Hij heeft eerder gewerkt met John Cale, Blur en Peter Gabriel en aan hem de taak om het koor bij een groter publiek te presenteren. Of om er in ieder geval voor te zorgen dat het koor het niveau van restaurantmuziek ontstijgt.

Nou, dat is gelukt, hoewel je waarschijnlijk niets zult verstaan van de taal die een mix is van Spaans en Haïtiaans-Creools, de taal van Haïtianen die geëmigreerd zijn. De eerste helft wordt vooral leidster van het koor, Emilia Diaz Chavez, naar voren geschoven en hoewel deze nummers stuk voor sterk zijn, wordt vooral in de tweede helft duidelijk dat de harmonie in het koor fantastisch is. Omslagpunt op het album is ‘Pale, Pale’ dat zo’n tien minuten duurt maar als een trip ervaren wordt. ‘Panama Mwen Tonbe’ is lekker vrolijk en swingend en toont voor het eerst de kracht van het koor als totaal. Zanglijnen worden niet alleen gedubbeld maar de stemmen van de koorleden worden ook ingezet om baslijntjes te zingen of om de swing in het nummer te brengen. De ballade ‘Balada De Annaise’ is ronduit prachtig doordat alle stemmen in het gehele spectrum van de melodie worden geplaatst. Overal hoor je vocalen en verschillende melodieën maar alle geluiden vallen als vanzelf samen in één geheel. En toegegeven, de minimale arrangementen doen hun werk uitstekend.

Het emotionele zwaartepunt ligt bij ‘Pou Ki Ayiti Kriye’ dat zoiets betekent als: waarom huilt Haïti? Nogmaals, de taal is voor de leek niet te begrijpen maar de snik in de stemmen en de passie is prima voelbaar. En dat is toch ook zeker de verdienste van Metcalf, die een niet-westers geluid met subtiele toevoegingen erg toegankelijk doet laten klinken. Daarmee is Santiman toch voor meer mensen dan alleen de liefhebber geworden. Zonder al te veel poespas, maar met diepe gronden die zeker de moeite waard zijn om te ontdekken. Daarbij ontstijgt het zeker het ge-bongobongo van de restaurantmuziek.
Recensent:Siem Deutz Artiest:The Creole Choir of Cuba Label:Rough Trade Distribution
Cover Purling Hiss - Water On Mars

Purling Hiss - Water On Mars Purling Hiss begon een paar jaar geleden als soloproject van Mike Polizze,...

Cover Mindy Smith - Mindy Smith

Mindy Smith - Mindy Smith De Amerikaanse zangeres Mindy Smith zal in Nederland weinig mensen iets...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT