RECENSIE: Chinese Man - Live À La Cigale

Cover Chinese Man - Live À La Cigale
recensie cijfer 2013-04-27 Het Franse Chinese Man verwierf vooral bekendheid doordat single ‘I’ve Got That Tune’ door Mercedes-Benz werd gebruikt voor een televisiecommercial. Hoewel deze song onderdeel was van de swing-revival, bestaat de kern van de act uit triphop met hiphop en dub invloeden. Uitermate geschikt dus om live met diepe bassen over een enthousiast publiek heen te spuien. Dat heeft de groep dan ook gedaan. Met vier man achter de knoppen, een hoop visuals en een toffe DJ setup hebben ze in twee jaar tijd de hele wereld rond gereisd. Klapstuk was het optreden in La Cigale te Parijs, waarbij Taiwan MC, MC Youthstar en Mr Raf op trombone werden ingeschakeld om de avond extra kracht bij te zetten. Dit optreden is nu op cd en dvd uitgebracht.

De setup ziet er fantastisch uit. De drie DJ’s en de enkele VJ staan naast elkaar, ieder achter een tafel die als een soort witte Rubik’s kubus wordt verlicht. Achter het podium hangt een scherm waarop de visuals worden vertoond die gesampled worden in de muziek. Openingsnummer ‘One Past’ is lekker dubby en traag, en geeft meteen een ontspannen vibe zoals Fat Freddy’s Drop dat ook kan. Alle vier de artiesten zijn in hun element en de zaal, vergelijkbaar met de grote zaal van de Melkweg, deint rustig mee. Wanneer halverwege het nummer de trombonist en later ook de MC’s hun intrede doen, blijkt dat hun aanwezigheid een goede toevoeging is. Zeker wanneer al meteen wordt gezegd dat deze avond zal worden vastgelegd op DVD.

De set bestaat voornamelijk uit de bekendste nummers van Chinese Man, waarbij met name de dub/hiphop/drum’n bass tracks worden bijgestaan door de MC’s. Soms, zoals op het swing-georiënteerde ‘Artichaut’, doen zij een stapje terug. Dat is op zich een goede keuze, want zo wordt de intensiteit van het optreden gespreid over de hele set. Bovendien geeft het ook de mogelijkheid om te focussen op het viertal en de visuals. Vooral de shots waarbij het gehele viertal van de zijkant gevangen is met één camera zien er te gek uit. Aan de andere kant toont het wel dat Chinese Man voor zekerheid heeft gekozen voor dit optreden en dat de échte verrassingen achterwege blijven, hoewel gezegd mag worden dat trombonist Mr Raf op afsluiter ‘I’ve Got That Tune’ zijn werk erg goed doet.

Voor de fan staan er op de setlist geen echte verrassingen. Tracks als ‘Miss Chang’, ‘Jumping In Havana’ en ‘Skank In The Air’ zijn uiterst herkenbaar en worden dan ook warm onthaald door het hongerige publiek. Dit publiek bestaat dan ook alleen maar uit die-hard fans die overal uitzinnig op reageren. Het is als het ware één groot feest der herkenning, met een mooie aankleding, zowel visueel als in de composities.

Elke artiest heeft een paar van die memorabele optredens op het palmares staan en Chinese Man heeft er alles aan gedaan om in La Cigale iets moois neer te zetten. De extra documentaire, waarin de totstandkoming van het album Racing With The Sun uitgelicht wordt, zegt in dat opzicht dan ook precies waarvoor dit live-album bedoeld is; voor de fans. En die worden, met een live cd, live DVD en documentaire, uitstekend bediend.
Recensent:Siem Deutz Artiest:Chinese Man Label:Differ-Ant Recordings
Cover Gerasene Pigs - Dry Hopping

Gerasene Pigs - Dry HoppingEen beetje op de hoogte van de wonderen van Jesus? De duivelsuitdrijving bij...