RECENSIE: Hello Forever - Whatever It Is

Hello Forever
recensie cijfer 2020-12-30 Begin 2020 kwam het Amerikaanse collectief Hello Forever met de digitale release van hun debuutalbum Whatever It Is. Nu, aan het eind van dit bewogen jaar, ligt ook de fysieke variant in de platenzaken. Beide releasemomenten zijn echter niet representatief voor wat je als luisteraar te wachten staat. Het contrast tussen de donkere tijd van het jaar en het zomerse geluid op dit album is dan ook ontzettend groot. Wellicht een tactische zet, want het is juist dit contrast dat er voor zorgt dat de plaat ons voorziet van dat wat we op dat moment juist zo goed kunnen gebruiken: een muzikaal, warme omhelzing.

Whatever It Is in een hokje stoppen door er een genre op te plakken, is nog niet zo simpel. De Amerikanen van Hello Forever beamen dit door hun muziek te labelen als een mix van pop, rock, soul, doowop, skiffle, jazz, gospel, R&B, en dit alles ook nog eens met een dosis psychedelica. Al met al dus een zeer kleurrijke mix, net zoals de albumhoes. Wanneer het op de genres aankomt, is dit debuut weliswaar erg breed. Maar wanneer er een gevoel aan het geluid gegeven moet worden, lijkt één term zeer toepasselijk: zorgeloos. Niet één nummer op Whatever It Is voelt alsof de zon niet op de hoofden van de Californische muzikanten heeft geschenen. Alles klinkt even opgewekt en zou perfect op Woodstock passen, en dat in dit turbulente jaar.

Wanneer je op de muziek focust valt wellicht te betwijfelen of de bandleden individueel als net zo talentvol beschouwd kunnen worden. Je hoort geen uitstekende bas of uitmuntende gitaar, maar wanneer de zes leden hun geluid bundelen, wordt duidelijk dat zij wel allemaal op één lijn zitten. Weliswaar geen uitschieters, maar daardoor niet minder aangenaam om naar te luisteren. De kans is groot dat je je hoofd, bewust of onbewust, mee ’bopt’ op de vrolijke, opgewekte noten van bijvoorbeeld ‘Anywhere Is Everywhere’. Veel tijd om een nummer op je in te laten werken, heeft de band je niet gegeven. Na tweeënhalve minuut vloeit het ene nummer haast naadloos over in het volgende waardoor Whatever It Is een mooi samenhangend geheel is geworden waarop menig nummer staat dat nog lang nadat de plaat is afgelopen door je hoofd zal blijven gaan.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Hello Forever Label:Rough Trade Distribution
Cover Bob Mould - Blue Hearts

Bob Mould - Blue HeartsAls Strummer/Jones de Jagger/Richards van de UK-punk zijn, dan mogen...