RECENSIE: Treetop Flyers - Things Will Change

Cover Treetop Flyers - Things Will Change
recensie cijfer 2013-01-28 We mogen wel spreken van een ware folk-revival in Engeland met bands en artiesten als Mumford & Sons, Laura Marlin en Noah And The Whale. Aan die stroom is vooralsnog geen einde gekomen en nu volgt weer een nieuwe folk-groep: Treetop Flyers. Ze stonden al op Eurosonic dit jaar en zijn druk bezig met een debuutalbum. Om het publiek alvast wat op te warmen hebben ze een EP uitgebracht. To Bury The Past bevat slechts vier nummers. Net te kort om thuis eens lekker op te zetten, maar genoeg om een idee te krijgen wat deze band in huis heeft.

Vernieuwend is het niet, wat de Treetop Flyers maken. Leuk is het zeker en dat is eigenlijk veel belangrijker! Openingsnummer ‘Things Will Change’ is een lekker uptempo liedje waarbij de zang soms wat weg heeft van Neil Young (en soms ook helemaal niet). De achtergrondkoortjes zijn erg mooi en ook het elektrische gitaarwerk is prettig. Het liedje heeft een verassend refrein wat aan het eind van het nummer toch wel blijft hangen.
‘Long Cold Winter’ is een wat trager nummer en wat minder toegankelijk dan het eerste. Dat er muzikale kwaliteiten in deze band zitten is goed te horen. Van zang tot drums tot gitaar en bas: het klinkt allemaal even lekker. De uitvoering blijft ook beheerst maar doet wel vermoeden dat de band in live-setting flink los kan gaan.

‘Rose Is In The Yard’ had zo een nummer van Ryan Adams kunnen zijn. Een rustig nummer met een prachtige melodie en mooie tekst. De band laat horen dat ze ook goed met dergelijke gevoelige nummers uit de voeten kunnen. De elektrische bas wordt verruild voor een contrabas, piano er bij en die weer aangevuld met akoestisch gitaar. Het is prettig om te horen dat er aan het arrangement veel tijd is besteed. Die aandacht voor arrangementen hoor je ook in het laatste nummer ‘Disappearing Kind’, wat weer wat meer een soul-sound heeft, ondanks de aanwezigheid van mandoline. Het enige dat hier echt mist is een Hammond die wat opvult en wat extra dynamiek mee had kunnen geven.

Treetop Flyers zullen begin dit jaar een volledig album uit gaan brengen en deze EP is veelbelovend. Ze zullen niet het succes van een Mumford & Sons gaan evenaren, vooral omdat de muziek van Treetop Flyers geen muziek lijkt voor radio. Deze muziek is meer voor liefhebbers van goede folk, voor de liefhebbers van oude helden uit dat genre of mensen die wat anders willen horen dan de eenheidsworst die ons dagelijks via de ether wordt voorgeschoteld.
Recensent:Rients Kuik Artiest:Treetop Flyers Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Cody - Fractures

Cody - FracturesDe Deense band Cody werd opgericht in 2004 en bracht vijf jaar later het...