RECENSIE: Eastern Conference Champions - Speak-Ahh

Easter Conference Champions – SPEAK-AHH
recensie cijfer 2011-09-24 Eastern Conference Champions is een trio uit Philadelphia, Amerika. Een lange naam die lastig te onthouden is, vonden ook de bandleden zelf en besloten om voortaan onder de afkorting ECC verder te gaan. Helaas waren ze vergeten om hun nieuwe naam door te geven aan de producers van de succesvolle film The Twilight Saga: Eclipse, die een nummer van hun gebruiken in de film. Dus besloten ze het maar bij de oorspronkelijke naam te houden.

SPEAK-AHH is het nieuwste album van Eastern Conference Champions, een album dat ze volledig zelf hebben geproduceerd. De insteek van de plaat was om het een ‘live sound’ mee te geven, dus hebben ze alles tegelijk opgenomen en zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de eerste of tweede ‘takes’. Bij het beluisteren van SPEAK-AHH kan geconcludeerd worden dat het ze gelukt is om een ‘live sound’ neer te zetten. Meteen bij openingsnummer ‘Attica’ is de energie van de band te horen en moet het volume van de stereo omhoog. Duidelijk is de bezetting van de band te horen: twee gitaren, drums en zang. Een bas ontbreekt in het geheel, maar het ritmische gitaarwerk vangt dit grotendeels op.

Het enthousiasme van het eerste nummer wordt ruw gestoord als in het tweede nummer ‘Hell Or High Water’, na een mooi piano intro een heel slechte drumcomputer te horen is. Gelukkig word het tenenkrommende geluid van de drumcomputer wat meer naar de achtergrond verdrongen door de gitaren, maar toch jammer. Ook in de daaropvolgende liedjes is de drumcomputer te horen, wat niet bijdraagt aan het album.

Het up-tempo ‘Bull In The Wild’ voelt wat ongemakkelijk door de dissonante zanglijn, maar bevat veel energie door de meerstemmige zang en het lekkere gitaarwerk waardoor het nummer blijft hangen en vraagt om nog een paar keer gedraaid te worden. Het nummer ‘How Long’ is ook een prettig nummer dat uitnodigt om luidkeels mee te schreeuwen en moet tijdens de optredens van Eastern Conference Champions wel een succes zijn.

SPEAK-AHH is een prima plaat met stevige gitaarnummers afgewisseld met enkele rustiger liedjes met piano. Het instrumentarium is beperkt, maar dat is niet storend. Opvallend is wel dat de band geneigd is om in elk nummer even flink herrie te maken. De reverb is op de gitaarversterkers flink opengedraaid, waardoor een muur van gitaargeluid te horen is die soms voor een climax zorgt en soms onnodig lijkt. Na het beluisteren van SPEAK-AHH weet je in ieder geval dat Eastern Conference Champions een band is die live de moeite waard is.
Recensent:Rients Kuik Artiest:Eastern Conference Champions Label:Suburban
ICS Vortex - Storm Seeker

Ics Vortex - Storm Seeker ICS Vortex , in het echte leven Simen Hestnaes, is één van de meest extreme...