RECENSIE: 15 Reasons - Second Coming

15 Reasons  Second Coming
recensie cijfer 2011-09-14 15 Reasons is een power rock metal gezelschap en stuurt in de huidige bezetting met Second Comingzijn debuut de wereld in. De heren zijn, voor de verandering, afkomstig uit Belgenland en meer bepaald uit Brussel. Mede dankzij de comeback van Channel Zero en de hernieuwde interesse in deze band, is het voor muzikanten van Belgische bodem wat makkelijker om hun muziek onder de aandacht van de internationale pers te brengen. 15 Reasons bestaat al enkele jaren uit Valery Granson op gitaar en Fred Werner op drums aan het roer. Vocalist Gunther Uytterhoeven en bassist Nicholas Brynin vervoegen de rangen in 2010 en zo krijgt de band het verdiende bestaansrecht.

De inspiratie voor Second Coming hoef je niet ver te zoeken. Duidelijke invloeden van grootheden als Soundgarden, Alice In Chains en Stone Sour zijn duidelijk hoorbaar. Het plaatje opent sfeervol met de intro ‘Rebirth’. Het titelnummer ‘Second Coming’ maakt meteen duidelijk dat de Brusselaars vastberaden zijn om de stijl van hun idolen niet te verloochenen maar in ere te houden. Bovendien blijken de pogingen geslaagd om met typische metalinvloeden niet gedateerd te klinken. ‘Almost Blind’ herbergt een hemels mooie gitaarsolo en ‘Darker Than Black’ is een typisch voorbeeld van honger en hunker naar de jaren negentig. Het schijfje etaleert een wijde waaier van emoties gaande van melodische power rock tot grunge en van metal tot in minder mate hardcore.

Hoewel er geen uitschieters te bespeuren vallen, steken de composities toch bijzonder goed in elkaar. Bovendien accentueren de teksten het muzikaal vakmanschap. Toch bekruipt het gevoel van eentonigheid je na een nummer of zes, zonder een enkele song in de grond te boren. Officieel komt Second Coming eind augustus uit en interessant om weten is dat de vocalen opgenomen werden in de studio van ex-Channel Zero gitarist Xavier Carion.
Samengevat brengt 15 Reasons een leuke plaat op de markt, niets meer en niets minder. Wellicht kunnen deze Belgen hogerop klimmen met wat meer variatie in het aanbod van songmateriaal. Al bij al toch de moeite waard om aan te schaffen.
Recensent:Gunther Moens Artiest:15 Reasons Label:Suburban
Easter Conference Champions – SPEAK-AHH

Eastern Conference Champions - Speak-Ahh Eastern Conference Champions is een trio uit Philadelphia, Amerika. Een...