RECENSIE: Ics Vortex - Storm Seeker

ICS Vortex - Storm Seeker
recensie cijfer 2011-09-15 ICS Vortex, in het echte leven Simen Hestnaes, is één van de meest extreme metal personaliteiten sedert zijn introductie op internationaal vlak met de Noorse avant garde black metal band Borknagar. De laatste tien jaar fungeerde hij tevens als bassist en cleane vocalen zanger in Dimmu Borgir. Daarnaast is hij actief als studiomuzikant bij diverse projecten met de meest uiteenlopende stijlen in metal. De immens grote Viking brengt met Storm Seeker zijn eerste solowerk op de markt.

Elf nummers lang brengt ICS Vortex een bonte mengeling van groovy metal, stevige progressieve rock in overeenkomst met zijn cleane vocalen. Zijn ongemeen heldere stemgeluid doet je nekharen rechtop staan. Op instrumentaal gebied valt er natuurlijk ook heel wat te beleven. Jens Ryland stelt zijn gitaarspel duidelijk in dienst van de composities, zonder in oeverloos gepingel te vervallen. Met de black metal van Borknagar heeft dit duidelijk helemaal niets meer te maken. Het schijfje biedt geen enkel rustpunt en alle nummers klinken bovendien bijzonder melodieus en gedreven. Het is natuurlijk wennen aan het constant cleane stemgeluid van de brave man, maar voor de niet black metal luisteraars is het zowaar een heuse verademing. Opener ‘The Blackmobile’ scheurt als een orkaan door je speakers heen. ‘Skoal’ is een ode aan thuisland Noorwegen en tevens een lied voor de drinkebroers onder ons. Het titelnummer ‘Storm Seeker’ is zonder twijfel de sterkste song van het debuut. Bovendien kan de compositie zich meten met het beste uit wat de progrock wereld te bieden heeft. De eigen landstaal ontbreekt niet en ‘Flaskeskipper’ wordt dan ook volledig in de Noorse tong gezongen.

Storm Seeker is een heerlijk portie muziek en onmogelijk om in één en hetzelfde vak te stoppen. Wat zeker is, is dat mensen met een brede smaak en een open geest met deze schijf volledig aan hun trekken komen.
Recensent:Gunther Moens Artiest:Ics Vortex Label:Century Media
Teletextile - Glass

Teletextile - GlassIn juni van dit jaar verscheen de EP Reflector van Teletextile uit...