RECENSIE: Karmakanic - Who's the boss in the Factory

Karmakanic – Who's The Boss In The Factory?
recensie cijfer 2008-11-03 Wie het programma 'Rocknation' kijkt, mag het zich afvragen: is dat getalenteerde muziek of commerciële rommel? Dat is een vraag die niet in mij opkomt als ik deze cd van Karmakanic opzet. De band onder leiding van songwriter/producer Jonas Reingold bestaat inmiddels al bijna tien jaar en heeft eerder twee full length's uitgebracht. Als Reigngold er tijd voor kan vinden, naast zijn vaste band The Flower Kings, waar hij als bassist speelt, pakt hij het goed aan. Want dit is zijn meest diverse album tot nu toe.

Het eerste dat mij opvalt is nog niet zozeer de muziek zelf, maar de voorkant. Een maffiabaas in een lege ruimte, met een dikke sigaar. Het sluit goed aan bij de albumtitel Who's The Boss In The Factory?. Maar stiekem dacht ik toch meer aan een metal- album toen ik de cover zag vanwege zijn autoritaire uitstraling.

Voor de muziek heeft Jonas Reingold, vier vaste leden en de beschikking gehad over nog eens drie gast muzikanten. Zo hoor je niet alleen de standaard gitaar, bas of keyboards. Ook de synthesizer, orgel en saxofoon zijn verwerkt in de muziek. Dit hoor je goed bij het twintig minuten lange openingsnummer 'Send A Message From The Heart' waar ze beginnen met de synthesizer. Terwijl het nummer vordert hoor je dit geluid blenden met het prachtige gitaarspel van Kristen Jonssen. Dit album laat zien dat Jonas Reingold en zijn bandleden een goede beheersing hebben over de vele instrumenten die ze tot hun beschikking hebben. De stem van Reingold doet me echter niet veel, ook kan ik het niet vergelijken met een andere stem en prettig is dat hij weinig zingt in het album.

Gelukkig is dit instrumentaal een geweldig album waar fans van Dream Theater, King Crimson of Zappa heel erg blij mee zullen zijn. Wanneer de mogelijkheid zich zal voordoen moet je deze band ook live gaan uitchecken. Live laat deze band meer ruimte open voor eigen interpretatie in de muziek, zodat de solo's nóg uitbundiger klinken als op cd.
Recensent:Willem Schutte Artiest:Karmakanic Label:SPV
[Fotosynthese] – [Grootspraak]

Fotosynthese - GrootspraakGeboren in ’93, dat maakt hem dus 15 jaar. De toekomst van de Nederlandse...