RECENSIE: Flying Lotus - Los Angeles

Flying Lotus - Los Angeles
recensie cijfer 2008-07-06 Nog maar één jaar geleden tekende Steven Ellison een contract bij Warp Records, bekend van onder andere Aphex Twin, Jamie Lidell, Maxïmo Park en Squarepusher. Bij zijn vorige label bracht hij een cd uit waar we weinig tot niks over gehoord hebben. Bij Warp heeft hij nu echter een cd uitgebracht die misschien wél de aandacht krijgt. Steven Ellison gaat de wereld over als Flying Lotus en is naast hip-hop producer ook dj. De stijlen van zijn muziek zijn heel uiteenlopend maar vinden hun oorsprong toch bij ambient.

Voor zijn muziek heeft Flying Lotus zich laten inspireren door zijn omgeving, voor zover dat mogelijk was. Hij had er een hekel aan om in Los Angeles te wonen en kreeg er weinig inspiratie, waar hij achter kwam door zich naar nieuwe plekken te begeven waar hij dit wel kreeg. Wel heeft hij zich laten inspireren door de muziek die er vandaan komt. De psychedelische muziek uit de sixties, de soul uit de seventies en de hip-hop flow uit de tachtig- en negentiger jaren. Om deze redenen heet zijn nieuwe plaat dan ook toepasselijk Los Angeles. Er zijn tal van invloeden terug te vinden op Los Angeles. Zelf zegt Flying Lotus er het volgende over: “Los Angeles is een plek met vele gezichten, dus ik heb geprobeerd om alle gevoelens die L.A. bij iemand oproept terug te brengen op één cd” en dat is hem aardig gelukt.

De cd bestaat niet alleen maar uit rustgevende ambient. Zo is ‘Riot’ een donker nummer die een beetje naar de dubstep kant dreigt uit te wijken en zijn horen we in ‘GNG BNG’ een wereldmuziekachtige tune die later overgaat in een stijl die wat aan drill ’n bass doet denken. Op de clubachtige beat van ‘Parision Goldfish’ kan flink gedanst worden, terwijl ‘Roberta Flack’ lounge en ambient combineert op een beat die je doen denken aan de muziek van Wagon Christ. ‘Testament’ bewijst dat producers en singer/songwriters best samen kunnen werken. Gonja Sufi, een vriend van Flying Lotus, zorgt voor een geluid dat een beetje doet denken aan Moby en Massive Attack.

Muziek is niet vreemd in de familie van Steven. Zijn tante schreef nummers voor Motown en produceerde hits voor onder andere Diana Ross en Michael Jackson. Het laatste nummer ‘Auntie’s Lock / Infinitum’, welke net als ‘Auntie’s Harp’ opgedragen is aan zijn tante, zorgt voor een relaxte afsluiting van de cd. Dat er veel stijlen door elkaar gebruikt zijn merk je niet in de vorm van de nummers; ze zijn allemaal even relaxed. Voor iedereen die van ambient houdt heeft Flying Lotus een juweel van een cd afgeleverd.
Recensent:Kees de Jong Artiest:Flying Lotus Label:Warp
Leila - Blood, Looms & Blooms

Leila - Blood, Looms & BloomsOp jonge leeftijd leerde Leila Arab zichzelf al piano te spelen. Ze kocht...

Subtle – Exiting Arm

Subtle - Exiting Arm In 1997 richtten een aantal mensen Anticon op. Anticon is een onafhankelijk...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT