RECENSIE: Subtle - Exiting Arm

Subtle – Exiting Arm
recensie cijfer 2008-07-08 In 1997 richtten een aantal mensen Anticon op. Anticon is een onafhankelijk platenlabel dat bezet wordt door zeven artiesten die collectief of onafhankelijk muziek maken. Ook al is het label begonnen met artiesten die de zogenaamde hiphop equivalent van post-rock maken, tegenwoordig houden ze zich meer bezig met indie en electronische muziek. Subtle is één van de bands die nauwe banden met Anticon heeft, maar hun muziek uitbrengt op Lex Records. De band bestaat al sinds 2001 en heeft sindsdien een aantal ep’s en zelfs drie albums uitgebracht. Subtle stond altijd bekend om de mix van hiphop en ambient, maar daar is verandering in gekomen.

Het nieuwste album, Exiting Arm genaamd, is net uit en laat blijken dat Subtle een andere weg is ingeslagen. A New White was nog erg door hiphop en ambient beïnvloed, For Hero: For Fool al een stuk minder. Deze tweede cd liet ons al horen dat de wereld van electronische muziek en indie werd verkend. Met de derde cd heeft Subtle zich laten beïnvloeden door popmuziek en dat is goed te merken.

Het eerste nummer, die dezelfde titel als het album met zich mee draagt, laat de pop invloeden gelijk goed horen. Een catchy refrein ondersteund door een vrolijke melodie zorgt gelijk voor interesse naar de rest van het album. Op ‘The No’ horen we voor het eerst duidelijk de hiphop invloeden gepaard met een wat donkere beat. Helaas ebt de bij het eerste nummer opgewekte interesse langzaam weg. De andere nummers springen er eigenlijk niet echt uit; ze klinken allemaal wat monotoon. ‘Unlikely Rock Shock’ en ‘Take To Take’ laten ons nog enigszins verrassen door de minder monotone stukken en de verschillende stijlen die in de nummers gebruikt worden.

Subtle heeft zich wellicht iets teveel geconcentreerd op de toegankelijkheid van de muziek. De muziek klinkt inderdaad meer mainstream, maar het unieke geluid van de band is weg. Voor het volgende album is het misschien beter dat de band een compilatie van alle stijlen die we tot nu toe hebben kunnen horen op hun albums maken, dan is er wat meer afwisseling. Exiting Arm scoort een magere voldoende
Recensent:Kees de Jong Artiest:Subtle Label:Lex Records
Flying Lotus - Los Angeles

Flying Lotus - Los AngelesNog maar één jaar geleden tekende Steven Ellison een contract bij Warp...