RECENSIE: Electric Eel Shock - Transworld Ultra Rock

Electric Eel Shock - Transworld
recensie cijfer 2007-09-30 Electric Eel Shock, voor zij die deze band wel eens live hebben mogen aanschouwen (als bijvoorbeeld meermalig voorprogramma van Danko Jones en/of The Bloodhound Gang) zal dit Japanse trio ongetwijfeld een begrip geworden zijn. Er zijn namelijk maar weinig bands die live met zodanig veel overtuiging en met zoveel energie spelen als deze band.

Maar ook op hun albums winden deze drie Japanners er geen doekjes om. op Go Europe! hebben ze het er namelijk over groter te willen worden dan Nirvana. Nou zit dat er waarschijnlijk niet in, of ze moeten snel met een superhit komen. Hoogtepunt op dit moment is waarschijnlijk tot dus ver nog de wc-figurantenrol geweest in de videoclip 'Uhn Tiss' van The Bloodhound Gang.

Electric Eel Shock speelt jaren 70/80 verantwoorde rock 'n roll / heavy metal, waarbij het niet schroomt om alle rock 'n roll cliché's uit de kast te trekken. Zo spelen zij tijdens 'Limousine' een riff die wel heel veel weg heeft van Led Zepelin. Toch weet Electric Eel Shock met bijvoorbeeld nummers als 'I Can't Hear You' en 'Dice De Try!' wederom een typisch eigen geluid neer te zetten. Ze danken hun eigen geluid ook mede aan zanger Akihito Morimoto, die niet alleen een herkenbare stem heeft maar ook door zware Japanse tongval weet op te vallen.

Leuk is dat Transworld Ultra Rock een Nederlands tintje heeft. De leden van Electric Eel Shock verblijven tijdens het touren vaak bij vrienden in Utrecht en hebben deze CD opgenomen in Amsterdam (en tevens is geproduceerd door Attie Bouw). Ook het laatste nummer kent een Nederlands tintje, deze cover van 'Lovin' You' doen zij samen met de Nederlandse zangeres Jolien Grunberg van de band Furies.

Transworld Ultra Rock is alweer het vierde album (Go Europe! en Go America! gezien als 1 album) van Electric Eel Shock en weten hiermee wederom te overtuigen. Er gaat namelijk niks boven eerlijke muziek.
Recensent:Cosmo Vloedbeld Artiest:Electric Eel Shock Label:Suburban
Gravenhurst – The Western Lands

Gravenhurst - The Western Lands “Many of my songs explore the relationship between the conscious,...