RECENSIE: Simple Minds - Big Music

Simple Minds
recensie cijfer 2014-12-16 De Schotse band Simple Minds was ooit net zo groot als U2. In 1986 werd de band bij hun optreden op Rock Torhout aangekondigd als “de grootste band ter wereld“. Terwijl de faam van U2 steeds grotere proporties aannam, raakte Simple Minds steeds meer in de vergetelheid. Toch heeft de band, met zanger Jim Kerr en gitarist Charlie Burchill als vaste kern en een aantal jaren geleden aangevuld met oudgediende drummer Mel Gaynor, in de tussentijd nog diverse nieuwe platen uitgebracht. Nimmer werd het succes uit het midden van de jaren tachtig geëvenaard. Big Music is het zestiende studioalbum van de new wave popband.

Vanaf opener ‘Blindfolded’ is duidelijk dat de band het statement wil maken dat ze er nog steeds zin in hebben. Big Music klinkt groots, vitaal, energiek en met behulp van de nodige elektronica, hedendaags. De mix van een aantal nieuwe producers en oudgediende Andy Wright pakt in de eerste vier nummers goed uit. Die magie blijkt niet te werken bij het nummer ‘Human’. Dat heeft ongetwijfeld ook te maken met de kwaliteit van het liedje zelf. Het nummer lijkt op een aaneenschakeling van losse componenten en de tekst lijkt niet helemaal afgerond te zijn. Ook het nummer ‘Blood Diamonds’, dat vorig jaar verscheen op verzamelaar Celebrate, is niet een ijzersterke song.

De band herpakt zich daarna echter goed met de cover ‘Let The Day Begin’ van de Amerikaanse band The Call en de daaropvolgende nummers. De nummers ‘Kill Or Cure’, dat op een perfecte mix van Roxy Music en U2 lijkt, ‘Broken Glass Park’, dat qua sfeer en opbouw een echte Simple Minds klassieker is, maar ook al op de eerdergenoemde verzamelaar stond en het Depeche Mode-achtige ‘Spirited Away’ zijn echte hoogtepunten. Ook de single ‘Honest Town’, die teruggrijpt op de oude succesformule, is één van de sterkere nummers.

De stem van Jim Kerr doet het na al die jaren nog opmerkelijk goed en weet de veelal melancholische teksten over liefde en het leven, uitstekend te dragen. Een mooie vondst in het cd-boekje is dat uit ieder nummer een passage is opgenomen. Daaruit blijkt duidelijk hoe poëtisch de teksten eigenlijk zijn. En ondanks dat af en toe wordt teruggegrepen op oude herinneringen, blijkt de band nog sterk in het hier en nu te staan.

Big Music is een solide plaat, waarbij een goede balans is gevonden tussen de herkenbare sound van de band uit de jaren tachtig en een hedendaags geluid. Het is duidelijk dat de vlam van de band nog niet is gedoofd en dat het album geen plichtmatig ritueel is. Het enige minpuntje is dat er onvoldoende sterk materieel voor handen leek te zijn, waardoor is teruggegrepen op een aantal al eerder uitgebrachte nummers.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:Simple Minds Label:Sony Music
Cover William White - Open Country

William White - Open CountryDe 42-jarige artiest William White werd geboren op Barbados, maar woont al...