RECENSIE: Simple Minds - x5

Cover Simple Minds - x5
recensie cijfer 2012-04-10 In de tijd dat mooie heruitgaven de dalende cd verkoop nog enigszins moeten opkrikken, komen we vaak de leukste boxsets tegen. Zo ook X5 van Simple Minds dat voor een hele mooie prijs in de winkels ligt. Het boxje bevat de eerste vijf albums (zes schijfjes) van onze Schotse vrienden. Het is een mooie kennismaking voor iedereen die denkt dat Simple Minds niet meer is dan ‘Don’t You (Forget About Me)’ of ‘Alive And Kicking’. Voordat de band het tot stadionact schopte had ze al een handvol prima albums uitgebracht. De ontwikkeling van het vijftal is mooi te volgen wanneer je de geremasterde albums in chronologische volgorde afspeelt. Daarbij bevat elk album nog een aantal bonustracks in de vorm van 12 inch uitvoeringen, live tracks en b-kantjes.

Wanneer je begint met het debuut Life In A Day uit 1979 hoor je dat er nog gezocht wordt naar een eigen geluid en dat het werk van Bowie en vooral Magazine model hebben gestaan voor de muziek. Jim Kerr lijkt hier en daar nog de baard in zijn keel te hebben, maar nummers als ‘Chelsea Girl’ en de epische songs ‘Pleasantly Disturbed’ en ‘Destiny’ laten creatieve geesten horen. Het debuut is een degelijk album dat in de vorm van ‘Murder Story’, ‘No Cure’ en ‘Wasteland’ ook nog wat lichte punkinvloeden bevat.

Opvolger Real To Real Cacaphony is fragmentarischer dan zijn voorganger, maar er begint al wat meer een eigen geluid te vormen. Zo is ‘Citizen (Dance Of Youth)’ nog enigszins door Joy Division beïnvloedt, maar de songs waar het om draait zijn het emotionele ‘Factory’ en het door een memorabele baslijn voortgestuwde ‘Premonition’.

Echt heel mooi wordt het op de derde plaat Empires And Dance. Er is nu echt sprake van een eigen geluid, al is het een overwegend zwaarmoedig en soms dansbaar geluid, waarbij elektronica een prominentere plaats heeft gekregen. Het Europese geluid is duidelijk ook bij de Simple Minds doorgedrongen en de danshit ‘I Travel’ voert het album aan. Songs als ‘Today I Died Again’ en ‘This Fear Of Gods’ teisteren je oren prettig met zwaar aangezet gotisch toetsenwerk en zorgen nog steeds voor het nodige kippenvel.

Het vierde album Sons And Fascination heeft eindelijk ook op cd de juiste vorm gekregen. Dat wil zeggen als dubbelalbum waar ook de volledige, wel ooit op vinyl verschenen, plaat Sister Feelings Call bijgevoegd zit. Ook hier hoogtepunten te over. De clubhits ‘Love Song’ en ‘The American’ zijn dansbaar en makkelijk meezingbaar, maar het bedachtzame ‘This Earth That You Walk Upon’ is samen met het onstuimige ‘Boys From Brazil’ het absolute hoogtepunt.

Alles wat de vorige platen al onweerstaanbaar maakte komt samen op de vijfde plaat New Gold Dream. Dit album is dertig jaar na dato nog altijd één van de beste albums die ooit het levenslicht zag. De plaat zorgde ervoor dat de band in één adem met U2 werd genoemd. De songs zijn iets minder somber en de perfecte productie van Peter Walsh zorgt voor transparantie, wat de songs ten goede komt. Behalve de kleine hits ‘Promised You A Miracle’ en ‘Glittering Prize’ zijn het prachtige titelnummer, het rond een fabelachtige baslijn gebouwde ‘Someone Somewhere In Summertime’ en beschouwende rustige nummers als het emotionele ‘Big Sleep’ en ‘Hunter And The Hunted’ allemaal even fraai.

Het enige minpuntje van deze boxset is dat het zesde album Sparkle In The Rain er eigenlijk ook in had gemoeten. Deze eveneens briljante plaat markeert namelijk met donderend geraas het einde van een periode waarin de band creatief op haar best was. Toen kwam die hele grote hit waardoor de stadions goed gevuld werden en latere platen aan opgehangen werden. Voor mensen die nog bijna niets van de oude Simple Minds kennen; deze kans kun je niet laten liggen!
Recensent:Jan Didden Artiest:Simple Minds Label:Virgin Music
Cover Iron Maiden - En Vivo!

Iron Maiden - En Vivo!Het kon niet uitblijven, ook van de laatste wereldtour van Iron Maiden , ter...