RECENSIE: Declan McKenna - Zeros

McKenna
recensie cijfer 2020-09-23 Piepjong was Declan McKenna toen hij zijn eerste single ‘Brazil’ uitbracht in 2014, nog net geen zestien. Grotere bekendheid kreeg hij met het uitbrengen van zijn eerste album What Do You Think About The Car uit 2017 en werd toen gezien als een grote muzikale belofte. ”The Voice Of A Generation” werd hij ook wel genoemd. Singles als ‘Isombard’ en ‘The Kids Don’t Wanna Come Home’ waren regelmatig te horen op de radio en hij stond toen, nog steeds een tiener, zelfs op Pinkpop. Toch bleef het daarna betrekkelijk stil rond deze rijzende ster in wording. Ondanks het tussentijdse wapenfeit ‘British Bombs’, een aanklacht tegen de Britse regering, blijft de echte grote doorbraak uit.

En dan is daar nu het nieuwe album Zeros, waar hij al sinds eind 2017 mee bezig is. Veel van de nummers zijn geschreven in zijn eigen appartement. Uiteindelijk is het opgenomen in augustus 2019 in Nashville waar Declan en zijn band vijf weken in de studio zat met Jay Joyce als producer, die ook platen geproduceerd heeft voor een zeer divers scala aan artiesten, variërend van Emmylou Harris tot Cage The Elephant. Declan McKenna ontpopt zich op Zeros tot een zeer complete en getalenteerde songwriter en laat zich inspireren door de toestand van de wereld waarin we leven en de politiek, maar ook zijn eigen jeugd en destructieve gevoelens komen aan bod. Eveneens is het duidelijk dat hij het niet schuwt om te experimenteren met allerlei geluiden en stem effecten op ‘Eventually, Darling’ bijvoorbeeld, waar je soms denkt een vrouw te horen zingen en op een ander moment klinkt hij weer zoals Jeff Lynne van ELO klonk op het eind van ‘Mister Blue Sky’. In het Beatlesque ‘Be An Astronaut’ hoor je zelfs af en toe een compleet koor zingen. In dit prachtige nummer komt Daniel ter sprake. Gaat het over hemzelf? Is híj diegene die ooit de droom had om een astronaut wilde worden? In de single ‘Daniel, You’re Still A Child’, komt die naam weer ter sprake en bezingt hij dat hij zichzelf pijn wil doen, “You just wait ‘till Daniel hurts himself”.

Check vooral even het volume van je stereo voordat je het album aanzet, anders kun je je wel eens wezenloos schrikken. Je bent gelijk bij de les dankzij de roffel van de drummer in het begin van opener ‘You Better Believe’, een lekker vrolijk pop rock nummer, net als ‘Beautiful Faces’ en ‘The Key To Life On Earth’. Zeros is een zeer gevarieerd album met soms een lieflijk popliedje, ‘Emily’ bijvoorbeeld, tot nummers die aan het eind ontaarden in een rock apotheose, het geweldige ‘Twice Your Size’ is er daar één van. Op zijn eenentwintigste levert hij hier een volwassen album af met liedjes die soms goed zijn en vaak héél erg goed. Niet alleen ”The Voice Of A Generation”, maar dé songwriter van zijn generatie.
Recensent:Johan Kramer Artiest:Declan McKenna Label:Sony Music
Dikke D

Dikke Dennis & de Røckers - Prehistorisch BeestWie toevallig begin dit jaar op Eurosonic in Groningen aanwezig was, liep...