RECENSIE: Petter Carlsen - Sirens

Sirens
recensie cijfer 2014-09-30 Met Clocks Don’t Count zorgde de Noorse singer-songwriter Petter Carlsen twee jaar geleden voor een grote verrassing in Europa. Zijn prachtige songs combineerde elektronische elementen met een authentiek songwriter-ethos en een stem die de rillingen over je rug lieten lopen. Opvolger Sirens zet de lijn logisch voort, met meer elektronische invloeden en een groter gevoel voor het experiment.

De grotere soundscapes hebben gelukkig geen invloed gehad op het leidende karakter van Carlsen’s stem, deze staat nog steeds vooraan in de mix. De akoestische gitaar is voor Sirens echter wel grotendeels thuis gelaten, in plaats hiervan zijn de synthesizers en orgels volop aanwezig en hanteert Carlsen de elektrische gitaar. Deze blijft over het algemeen op de achtergrond maar weet soms een knap duel aan te gaan met alle toetsen. Eerste single ‘Tiger’ en titelnummer ‘Sirens’ plukken hier de vruchten van.

Verwacht geen hitsingles van Carlsen, hij moet het opnieuw hebben van de sfeer die hij neerzet. Die kruipt langzaam onder je huid en laat niet meer los. De vele lagen zorgen er ook voor dat het album meerdere luisterbeurten dubbel en dwars beloond. Stukje bij beetje worden meer lagen zichtbaar, tot die zo indrukwekkende stem zo vol mogelijk wordt omlijnd.

De nummers waar Carlsen zijn stem echt het meest laat gelden zijn dan ook nog steeds de meest indrukwekkende. ‘From The Outside’ weet te imponeren met misschien wel de meest minimalistische begeleiding van het hele album. ‘Never Leave Me’ maakt al evenveel indruk, wat er helaas voor zorgt dat het tussenliggende ‘Wings’ behoorlijk in het niemandsland blijft hangen. Het is een album dat aan de achterkant wat zwaarder bewapend is dan aan de voorkant, alsof Carlsen je eerst rustig aan zijn nieuwe stijl laat wennen voor hij de perfecte iteratie aan je voorschotelt.

Het is een klassiek pad, die van de singer-songwriter die na twee akoestische albums op zoek gaat naar een meer elektronisch geluid. Het is er wel eentje die door Petter Carlsen succesvol wordt belopen. Hij blijft op zijn best als de begeleiding minimaal is, waardoor zijn prachtige stem alle ruimte krijgt je te overrompelen. Het valt volop te ervaren in Sirens, zeker richting het einde. Er komt een hoop moois uit Scandinavië, en de muziek van Petter Carlsen mag hier voorop in meelopen.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Petter Carlsen Label:Dying Giraffe Recordings
Sweetkiss

SweetKiss Momma - A Reckoning Is ComingVier jaar geleden wisten de Amerikaanse southern-rockers van SweetKiss Momma...