RECENSIE: Sakert - Pa Engelska

Säkert! – På Engelska
recensie cijfer 2011-09-20 De Zweedse Annika Norlin neemt haar fans tenminste serieus. Dat blijkt wel uit het feit dat zij nu dit Engelstalige album uitbrengt.

Säkert! heeft alle liedjes op dit album namelijk in haar thuisland al eerder in het Zweeds uitgebracht. Van haar fans in het buitenland kreeg zij echter te horen dat velen haar liedjes via Google Translate of Babelfish eigenhandig gingen vertalen. En met een gegronde reden: de Zweedse heeft namelijk prachtige liedjes met fraaie teksten. Niet voor niets ontving zij eerder al twee Emmy’s, waaronder eentje voor haar teksten. De Zweedse besloot daarom om haar niet-Zweedse fans tegemoet te komen en haar eerder uitgebrachte liedjes, voornamelijk van haar album Facit, opnieuw op te nemen en uit te brengen. Maar dan dus in het Engels.

En daarmee zou het zomaar zo kunnen zijn, dat zij hiermee indirect ook andere deuren voor zichzelf opent in Europa. Want haar Engelstalige liedjes moeten een breed publiek kunnen aanspreken. En door de Engelse vertaling kan dit brede publiek nu ook beter begrijpen waarom dit talent in haar thuisland zo hoog wordt aangeslagen.

Qua muzikale richting klinkt Säkert! als een soort eigentijdse versie van Suzanne Vega. Aan de oppervlakte luchtige liedjes, maar vaak wel met teksten die ertoe doen. Of als het muzikalere zusje van Amy MacDonald, om haar met iemand van nu te vergelijken. Met name haar stem (zonder die vervelende keelklank van MacDonald) lijkt in de verte een beetje op laatstgenoemde. Wie bijvoorbeeld naar ‘The Lakes We Skate On’ luistert begrijpt direct wat ik bedoel.

Qua variatie heeft Norlin een mooi palet aan liedjes uitgezocht, variërend van ingetogen tot lekker uptempo. Een van de hoogtepunten op het album is afsluiter ‘Quiet’. Een fraai ingetogen liedje, met een zanglijn die zich direct in je hersenpan nestelt. En opnieuw met een sterke tekst.: “Words are like napalm bombs, they crash down on you and destroy land; I don’t want to hear what you have got to say, just want to be holding your hand”.

Je begrijpt: ik ben om. Wie volgt?
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Sakert Label:Dying Giraffe Recordings
Rosa Ensemble – The Blind Spot