RECENSIE: Newman - Under Southern Skies

Newman - Under Southern Skies
recensie cijfer 2011-09-15 Newman, voornaam Steve, is waarschijnlijk één van de meest prominente artiesten in de UK. Zijn band wordt in 1997 in het leven geroepen en is niet meer weg te denken uit het melodische rocklandschap. Met de hulp van Mark Mulholland op drums en William Marshall op bas wordt datzelfde jaar nog hun debuut van een release voorzien. Newman tekent bij een Brits label voor de volgende vier releases en de gelijknamige track ‘One Step Closer’ haalt zelfs een notering in de Japanse hitparade. In 2006 scheiden de wegen met het label en zijn eigen Chrome Dome Records is een feit. The Art Of Balance verschijnt in 2010 en markeert een belangrijke stap vooruit. De lat wordt muzikaal een heel stuk hoger geplaatst en de zingende gitarist bewijst oerdegelijke melodische rock met een AOR feel te kunnen produceren. Eind september komt Under Southern Skies uit en elf nieuwe nummers in de stijl van zijn vorig werk in een modern jasje zien het daglicht.

Wat krijg je nu te horen op dit nieuwe Under Southern Skies? De verwachtingen voor deze schijf worden weer ruimschoots ingelost als je een fan bent van melodische rock waar keyboardpartijen als rode draad doorheen lopen en de AOR raakpunten vakkundig ingewerkt worden. Naar AOR normen is dit zelfs een behoorlijk heftig album geworden. ‘Killing Me’ dient als opener en zet de toon voor de rest van het album. De combinatie keyboard en gitaar doet zijn ding en verspreidt zich als een goedaardig virus over het gehele album. Ook ‘If He Loves You’ is een representatief voorbeeld van deze infectie. Enige uitzondering op dit schijfje is het nummer ‘Fire With Fire’ waar een bijzonder rustige atmosfeer overheerst. Verder zijn met ‘Ghost In The Night’, ‘Save No Prisoners’, ‘Strength To Carry On’ en ‘Without Warning’ bijzonder veel raakpunten te ontdekken met de vorige studio opname.

Wie een aanhanger is van het genre of enige affiniteit voelt met AOR, kan dit Under Southern Skies blindelings aanschaffen. Je honger stillen is een zekerheid, hoewel het songmateriaal niet het niveau haalt van The Art Of Balance, maar toch sterk genoeg blijkt om te overleven.
Recensent:Gunther Moens Artiest:Newman Label:Metal Heaven
White Widdow - Serenade

White Widdow - SerenadeIn 2010 bestormt White Widdow met hun gelijknamige debuut de melodische...