RECENSIE: Elevener - Symmetry in Motion

Elevener - Symmetry In Motion
recensie cijfer 2011-04-17 AOR Heaven brengt met enige regelmaat uitstekende releases op de markt en ook Symmetry In Motion van Elevener is hier een mooi voorbeeld van. Het debuut When Kaleidoscopes Collide werd door datzelfde label in 2008 losgelaten en blijkt dan het meest spraakmakende debuut in het melodische rockgenre uit dat jaar.

Jeugdvrienden Johan Bergquist op bas, keyboards en zang en drummer/gitarist Andreas Brodén bundelen hun krachten en creëren hun eigen muziek. In 2010 vervangt gitarist Magnus Lindqvist Brodén, die met een aantal andere projecten niet voldoende tijd kan vrijmaken. Drummer Anto Roos van Saffire wordt door Bergquist in de band gehaald en Lindqvist suggereert zanger Pierre Wensberg van onder andere Prisoner, Heartbreak Radio en Tommy Denander, samen met bassist Robert Garnold, ook al van Heartbreak Radio. Elevener is nu een toonbeeld van een echte band met volwaardige muzikanten, in plaats van een project. Het tweede album Symmetry In Motion, het eerste met de nieuwe bezetting, is er eentje om duimen en vingers bij af te likken.

Vanaf opener ‘Just As I Thought’ tot afsluiter ‘Modern Times’ krijgt de luisteraar en liefhebber van het genre elf pareltjes voorgeschoteld. Zoals steeds brengt het genre geen of weinig vernieuwing meer, toch valt Elevener op door inventieve composities zonder enige vorm van experimenteren te schuwen. Deze subtiele toetsen worden vakkundig in de muziek ingewerkt en drijven het luisterplezier de hoogte in. ‘Dare To Love’ is een ballade die blijft hangen, ondanks de eeuwige tekstuele referenties naar liefde en leven. ‘Never Would I’ is dan weer een regelrechte melodische rocksong met behoorlijk stevige inslag, gezien de aanvaarde normen in het genre. ‘Heal Me’ en ‘Cage Of Broken Dreams’ lijken dan weer twee tracks die rechtsreeks van een Journey album kunnen zijn geplukt. De stevige riff in ‘Tearing Me Down’ zorgt voor een andere invalshoek, waarbij de band in een ander daglicht wordt gesteld. Bovendien zorgt de melodieus stevige solo voor de broodnodige afwisseling. ‘For The Times We Share’ brengt verademing, ondanks de cliché tekstlijnen. Als afsluiters kiest Elevener met ‘You Got What It Takes’ en 'Modern Times’ bewust voor wat meer uptempo werk. Enig minpunt en vaak storend element is de fade out die op ieder nummer gehanteerd wordt. Verder niets anders dan lof voor een prima schijf. Dit is er dus terug eentje die een plaatsje verdient in de collectie van menig AOR liefhebber of melodieuze rocker.
Recensent:Gunther Moens Artiest:Elevener Label:Metal Heaven
Rubik – Solar

Rubik - SolarToen Rubik internationaal doorbrak met het album Dada Bandits , hadden...