RECENSIE: Outloud - Love Catastrophe

Outloud - Love Catastrophe
recensie cijfer 2011-08-19 Het meest opmerkelijke bandlid van het Grieks-Amerikaanse Outloud is toch wel Bob Katsionis van de beter bekende band Firewind. Zeker nu gitarist Gus G van laatstgenoemde formatie de eer kreeg om zijn zes snaren te verkrachten onder het toeziend oog van ‘madman’ Ozzy Osbourne. Geschiedenis leert ons dat de jonge gitarist Tony Kash gitaarlessen nam bij gitarist Katsionis, tevens keyboardspeler bij datzelfde Firewind. Kash componeerde een hele hoop interessante riffs bij elkaar en kon Katsionis overtuigen om samen een plaat op te nemen. Talon zanger Chandler Mogel voorziet het debuut, dat zijn release zag in2009, van vocalen en in dezelfde bezetting verscheen eind juli de opvolger Love Catastrophe. Grote veranderingen biedt deze tweede schijf niet. Niettemin krijg je een portie stevige en melodische hardrock met een jaren tachtig toets voorgeschoteld.

Opener ‘We Came To Rock’ is een klassiek anthem met een supermooie gitaarsolo. Buitenbeentje en tweede song op dit Love Catastrophe is zeker en vast ‘Falling Rain’. Dit is melodie op en top en de band onderscheidt zich hiermee duidelijk van andere bands in het geliefde genre. De agressie en melodie die een track als ‘Live Again’ uitstraalt is pure klasse en vakmanschap. ‘Waiting For Your Love’ is terecht de eerste single. Vanaf het vijfde nummer rockt Love Catastrophe wat harder dan voorheen, zonder de melodie uit het oog te verliezen. Bovendien demonstreert Mogel zijn kunnen door de tien ijzersterke composities heen. ‘The Night That Never Ends’, met een vingervlugge Kash solo, beukt lekker weg en klinkt bovendien bijzonder meezingbaar. Met uitzondering van de typische rock ballade ‘Isolation Game’ wordt de tendens van harde rock ingekleurd met prachtige melodieën voortgezet. Enkel ‘Someday’ valt wat uit de toon. Niet meteen de sterkste compositie op de nieuwe schijf. De song kabbelt net iets te rustig voort, maar scoort toch nog meer dan een voldoende en dit dankzij de aanvullende vrouwelijke en niet gecrediteerde achtergrondvocalen.

‘Someday’, ‘Underground’, ‘Clean Hands’ en titelnummer ‘Love Catastrophe’ getuigen alweer van de ideale combinatie kracht en emotie waar het bij Outloud toch om draait. Opvallend is dat het keyboard geluid van Katsionis wat meer naar de achtergrond geschoven wordt dan op het debuut. Dit Love Catastrophe overtreft in elk geval hun eerstgeborene. Bovendien stijgen de composities, het heerlijke gitaarwerk van Kash en de glasheldere productie ver boven de middelmaat uit. Aanschaffen meer dan waard!
Recensent:Gunther Moens Artiest:Outloud Label:AOR Heaven
Lechery - In Fire

Lechery - In FireBekijk de cover van de nieuwe cd van Lechery en je weet met welke...