RECENSIE: Serpentine - Living And Dying in High Definition

Serpentine - Living And Dying In High Definition
recensie cijfer 2011-08-20 Hun debuut A Touch Of Heaven kreeg vorig jaar een 92 procent beoordeling in de Japanese metal bijbel BURNN Magazine en belandde zelfs in de HMV Chart in het land van de rijzende zon. Serpentine, met huidig TNT zanger Tony Mills in de gelederen, wordt in de pers omschreven als één van de meest indrukmakende nieuwe namen in de melodische rockscene. Mills volgt Matt Black, zanger van het debuut, op en zet zowaar een betere prestatie neer dan zijn voorhanger. Living And Dying In High Definition verschijnt eind augustus via AOR Heaven en het moet gezegd worden dat de antenne van melodic rock dient te worden bijgesteld. Zelden krijg je een release te horen die toch net iets anders klinkt dan de standaard waarden die het genre hanteert. Verrassend toch?!

Klonk het debuut al overweldigend voor je, dan doet dit Living And Dying In High Definition er nog een flinke schep bovenop. De aftrap wordt gegeven met ‘Deep Down (There’s A Price For Love)’, een nummer met een mooie keyboard intro en ondersteund door een hemels mooie en bijzonder sterke riff. Dit zijn zowat de twee voornaamste kenmerken van Serpentine en de band stuurt je zo moeiteloos door de tien nieuwe composities heen. ‘Philadelphia’ en ‘Cry’ kun je simpelweg ronduit imposant noemen. Melodie en kracht lijken hier samen hand in hand te gaan en complementeren elkaar zonder enige vorm van krachtpatserij. Met ‘Dreamer’, een power ballade in de puurste vorm van het woord, komen letterlijk en figuurlijk alle haren op je beide armen recht te staan, zonder aan kracht en emotie in te boeten. Zelfs de tekst voor deze song overtreft de standaardzinnen die door vele bands worden gebruikt. Bovendien zingt Tony Mills de sterren van de hemel, een zelden gehoorde klasse. Gas terugnemen doet het vijftal met ‘Where Do We Go From Here?’, een keyboard georiënteerde song met een heerlijk vloeiende gitaarsolo. ‘Forgotten Heroes’ en ‘Heartbreak Town’ komen als echte rockers uit de bus doordat gitarist Christopher Gould de keyboardmuur even kan doorbreken.

Serpentine brengt met Living And Dying In High Definition een meer dan waardige opvolger op de markt en de liefhebbers van melodische rock kunnen weer een naam aan het eindejaarslijstje toevoegen.
Recensent:Gunther Moens Artiest:Serpentine Label:AOR Heaven
Bai Bang - Livin’ My Dream