RECENSIE: Thunderball - 12 Mile High

Thunderball - 12 Mile High
recensie cijfer 2010-12-23 De uit Washington D.C. afkomstige groep muzikanten genaamd Thunderball zijn geen stilzitters. Nadat in 2006 het goed ontvangen album Cinescope werd uitgebracht, splitste de groep zich op en vermaakten de leden zich met verschillende, losstaande muzikale projecten, verspreid over de hele wereld. Vier jaar later blijkt dat ze daar weer het een en ander van geleerd hebben. En de nieuwe plaat, 12 Mile High, is het bewijs van dat gegeven.

De cd opent namelijk met een flinke shot sitargeweld in 'Enter The Brahmin', waarmee de toon van het album direct wordt vastgespijkerd: zonnige, laid-back wereldmuziek. Er staat geen nummer op dit album waar de energie van afspat zonder dat daar een zwembadrand bij kan worden ingebeeld. Een mooi voorbeeld hiervan is 'Make Your Move', een up-tempo track, maar dan wel in de zwoele funkstijl van Earth, Wind & Fire.

De hoogtepunten van 12 Mile High staan in het midden van het album. Het zijn de nummers zonder gastartiesten, waarop de heren van Thunderball hun instrumentale kunsten op hoog niveau kunnen vertonen. De piek wordt bereikt met het enorm aanstekelijke 'Flippin' It On', waarop de minimale vocalen een heerlijke scheut hip-hop in het jazzy arrangement injecteren. Maar ook 'Rio Mescalito', een track die inhoudelijk even Braziliaans klinkt als de titel, is een heerlijke track.

Ondanks dat 12 Mile High geweldige momenten bevat, is de kwaliteit niet gedurende het hele album even sterk. Zo hadden de twee nummers waaraan Miss Johnna M een bijdrage levert geschrapt mogen worden en heb je aan het einde van de tweede track al genoeg sitar aangehoord om een eventuele vakantie naar India te annuleren. Uiteindelijk is 12 Mile High een meer dan degelijk Thunderball-album, die helaas iets teveel van het goede bevat.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Thunderball Label:Ada Global
Depedro- Nubes de papel

Depedro - Nubes de PapelDe band Depedro is een samenwerkingsproject tussen de Spaanse zanger...